Rijtest: Ford Puma (private lease)

Shane JebbinkShane Jebbink4 januari 2023 om 08:46

De Ford Puma werd in januari 2020 door Ford geïntroduceerd op de Nederlandse markt. De naam werd al eerder gebruikt door Ford voor een sportieve coupé die tussen 1998 en 2002 verkrijgbaar was.

Sinds de ‘reïncarnatie’ van de Puma is de compacte SUV een van de populairste keuzes in zijn klasse. Kan deze Amerikaan zijn stijlvolle uiterlijk koppelen aan de welbekende prettige rijeigenschappen van de gemiddelde Ford?

Grijze Ford Puma ST-Line X

Wil jij de Ford Puma private leasen? Zoek dan hier de beste Ford Puma private lease deal.

Specificaties 

Auto: Ford Puma

Versie: Hybrid ST-Line X

Motorisatie: Mild-Hybride 1.0 liter driecilinder (125 pk en 210 Nm)

Nieuwprijs (vanaf): €31.165,- (35.275,- voor deze versie)

Op dit moment heeft Ford een actie waarbij klanten €1.500,- korting krijgen op de Puma.

Leaseprijs (vanaf): €442,- per maand (€519,- voor deze versie)

Aandrijving

De testauto van deze keer is de Ford Puma. Deze Amerikaans/Duitse compacte SUV heeft onder de motorkap een 1.0 liter driecilinder die 125 pk (92 kW) en 210 Nm koppel op de weg loslaat. De benzinemotor wordt bij de acceleratie ondersteund door een kleine elektromotor van 48 volt.

De accu voor de elektromotor wordt via energie uit regeneratief remmen opgeladen. Op de sprint van 0 naar 100 klokt de Puma een tijd van 9,8 seconden en met 191 km/h heeft de auto zijn topsnelheid bereikt.

Deze keer testen we de Ford Puma, uitgevoerd als ST Line-X met een 1.0 liter EcoBoost (Mild) Hybride motor

De motorisering past goed bij de auto en geeft de bestuurder geen moment het gevoel dat hij kracht tekort komt. De Puma is geen snelheidsduivel, maar dit is ook niet de intentie geweest van de makers. De auto moet een comfortabele en veilige rit bieden aan de passagiers en de motor voldoet prima aan die eisen.

Volgens Ford verbruikt de Puma met deze aandrijflijn 5,4 liter brandstof per 100 kilometer, wat neerkomt op een verbruik van 1 liter op 18,5 kilometer. Tijdens de testperiode, die verdeeld was over zowel b-wegen als de snelweg, verbruikten wij 5,7 liter per 100 kilometer (1 op 17,5). Daarmee doet de compacte SUV het in zijn klasse keurig.

Tijdens de testperiode kwamen we op een gemiddeld verbruik van 5,7 liter per 100 kilometer

De testauto beschikt over een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. Het schakelen voelt erg prettig aan. Wel hoor je driecilinder best goed, zeker wanneer je laag in de toeren rijdt. Dit is echter niet heel storend. De Puma is ook voor een meerprijs beschikbaar als automaat. Dit is een zeventraps automaat met dubbele koppeling.

De Ford Puma beschikt over een 1.0 liter driecilinder, goed voor 125 pk

De Ford Puma heeft een maximaal geremde aanhangermassa van 1.100 kilogram. Dit geldt ook voor de uitvoering met 155 pk. Met deze waarde is het mogelijk om een gemiddelde caravan te trekken met de compacte SUV.

Ruimte

De beenruimte in de Ford Puma is toereikend. Met de bestuurderstoel in de ideale rijpositie kun je als volwassen man nog prima plaats nemen op de achterbank. Wel leveren de strakke lijnen en het fraaie design van de auto een nadeel op: door de aflopende daklijn is de hoofdruimte achterin de Ford Puma niet royaal.

De beenruimte in de Ford Puma is toereikend

In onze ST-Line X uitgevoerde Puma zijn de stoelen fraai ontworpen. De combinatie van leer, stof op het zitvlak en de rode stiksels leveren een mooi eindresultaat op. Dat de zetels veel ondersteuning bieden, is nog belangrijker.

De combinatie van leder, stof op het zitvlak, rode stiksels en goede ondersteuning leveren fraaie stoelen op

De hoge zitpositie in de auto levert de bekende voordelen op: de bestuurder heeft meer overzicht op de weg en zal minder moeite hebben om in- en uit de Puma te stappen. Alles bij elkaar opgeteld levert de binnenruimte genoeg redenen op om deze compacte SUV in je overweging mee te nemen.

Waar de Puma echt in uitblinkt is de bagageruimte. Dit begint bij de bovengemiddeld ruime kofferbak (voor zijn klasse) van 456 liter. Door de achterbanken naar beneden te klappen kun je hier maximaal 1216 liter van maken. Bovendien kun je door de verstelbare kofferbakvloer de laadvloer vrijwel volledig vlak maken.

Met de verstelbare kofferbakvloer kun je een bijna vlakke laadvloer creëren

Waar de Puma zich mee onderscheidt, en een van de eerste features die de gemiddelde Ford-verkoper zal belichten, is de MegaBox. In deze ‘extra’ kofferbakruimte die Ford heeft geplaatst kan je 80 liter bagage kwijt. Tevens is deze opbergruimte handig om vieze kleren of schoenen in te vervoeren, aangezien de MegaBox is voorzien van waterdichte afvoering en een aftapplug. Hierdoor is de ruimte makkelijk schoon te maken.

De megabox biedt 80 liter extra bagageruimte en is vriendelijk in gebruik

Een andere leuke toevoeging is de elektrische achterklep. Met een druk op de knop sluit de laadklep vanzelf. Dit is uiteraard geen nieuwe techniek, maar het is wel een feature die vaak toebehoort aan het luxere segment.

De elektrische achterklep is een leuke optie voor de Puma

Hoe rijdt de auto? 

Ford staat bekend om zijn goede rijeigenschappen. De modellen hebben de reputatie om vooral in de bochten uit te blinken. Voor de Puma is dit niet anders. Het onderstel is sportief ingesteld, wat het stuurgevoel zeker ten goede komt. Het is voelbaar hoe stevig de Puma op de weg ligt.

De Puma heeft zoals het een Ford betaamt uitstekende rijeigenschappen

Deze sportieve instelling wil overigens niet zeggen dat er comfort verloren gaat. De vering van de auto is vergeeflijk en vertaalt oneffenheden in het wegdek niet direct door aan de inzittenden.

Zoals we eerder benoemden past de 1.0 liter EcoBoost-motor goed bij de Puma. Onderin de toeren kan de SUV nog wel eens brommen, maar heel hinderlijk is dit niet. Acceleratievermogen en snelheid komt de Puma mede door de hulp van de elektromotor in ieder geval niet tekort.

In de Puma beschik je over adaptieve cruise control, stop & go techniek en snelheidsherkenning. Aangevuld met lane assist kan de auto semi-autonoom opereren, wat het comfort verhoogt. Ook kan een maximumsnelheid worden ingesteld, zodat de brieven van de incassodienst van de politie kundig vermeden kunnen worden. Het hele pakket samen heet in de Ford-jargon ‘Ford Co-Pilot 360’.

De cruise control in de Puma is te bedienen op het stuur

De rijstijl en -dynamiek van de Puma is aanpasbaar door de verschillende rijmodi. Deze zijn in te stellen in het menu dat wordt gepresenteerd op het digitale instrumentarium. Je hebt hier de keuze tussen Normal, ECO, Sport, Comfort, Eco-Comfort, Slippery en Trail. Zaken als de besturing, schakelstijl en gasreactie worden aangepast op de rijmodus die gekozen wordt. Deze feature draagt bij aan de veelzijdigheid van de Puma.

De rijdynamiek van de Puma is aanpasbaar met de verschillende rijmodi

Gebruiksgemak

Je hebt niet lang nodig om de Puma van top tot teen te begrijpen. Geen uitgebreide en ingewikkelde menu’s en geen verstopte functies in een digitaal doolhof dus. De mediabediening regel je met fysieke knoppen onder het multimediascherm, de knoppenrij hieronder heeft alles te maken met de temperatuur in de auto.

Boven de mediabedieningknoppen vind je dus het 8 inch multimediascherm (vanaf het ST-Line uitrustingsniveau). De maat van het scherm is verfrissend bescheiden in een landschap waar het motto ‘bigger is better’ lijkt te heersen. Dat Ford met de Puma niet meedoet aan deze zogenaamde wapenwedloop kan ons wel bekoren, want het scherm is groot genoeg.

Het 8 inch multimediascherm werkt soepel en gebruiksvriendelijk

Tevens werken de menu’s soepel en behoeven ook deze geen uitleg. Op het scherm begin je op het hoofdmenu, waarna je kan schakelen naar de menu’s omtrent audio, de belfunctie, navigatie, apps en instellingen. Uiteraard kun je met Apple CarPlay/Android Auto je telefoon spiegelen op dit scherm.

Het digitale instrumentarium van 12,3 inch kun je allerlei verschillende menu’s laten tonen. Zo kun je twee verschillende boordcomputers tevoorschijn halen, die de ritafstand, -tijd en het verbruik laten zien. Ook kun je een hybride-meter bekijken, die laat zijn wanneer het hybride systeem aan de slag is. Tot slot is ook het verkeersbordmenu een optie. Deze menu’s worden altijd vergezeld door een snelheidsmeter, een toerenteller en de tankinhoud (met geschatte actieradius).

In het ‘boordcomputermenu’ zie je enkele statistieken van je rit

Op het stuur heb je zowel aan de linker- als de rechterkant bedieningsknoppen voor belangrijke functies van de Puma. Aan de linkerkant vind je zoals we eerder benoemden alles wat te maken heeft met de cruise control en snelheidslimiet. Ook zet je hier het geluid van je media harder, zachter of uit.

Via knoppen op het stuur bedien je belangrijke functies van de Puma

Aan de rechterkant van het stuur vind je knoppen waarmee je de media kan kiezen. Ook de voice-controlfunctie en belfunctie zijn hier aanwezig. Stuurverwarming is tevens mogelijk in de Puma. Wel zo fijn wanneer het buiten vriest!

Deze functie is samen met alle andere functies omtrent klimaatregeling te vinden onder het multimediascherm. De fysieke (draai)knoppen werken gebruiksvriendelijk. Ook is stoelverwarming uiteraard een optie.

De fysieke knoppen voor de klimaatregeling zijn gebruiksvriendelijk

Onder deze knoppenreeks vind je een bergingsmogelijkheid waar je ook je telefoon in kan leggen. Wanneer de telefoon daarvoor geschikt is wordt deze zelfs draadloos opgeladen in het vak. Vervolgens vinden we ook nog een 12V-aansluiting en uiteraard de versnellingspook. Het schakelen in de Puma voelt erg prettig en natuurlijk aan: ook een punt waarin Ford doorgaans uitblinkt.

Het schakelen in de Puma voelt erg prettig en natuurlijk aan

Optiepakketten en prijzen

De Ford Puma is op dit moment beschikbaar in drie uitvoeringen:

Titanium: Dit is de standaardversie van de Puma. Deze uitvoering van de SUV is standaard uitgerust met airconditioning, cruise control, stemherkenning, start/stopsysteem, elektrische en verwarmbare spiegels, elektrische ruiten voor, Apple CarPlay / Android Auto en veiligheidssystemen zoals een remassistent, stabiliteitscontrole, lane departure en verkeersbordherkenning.

Leaseprijs: vanaf €442,- per maand

ST-Line: Deze uitvoering is wat luxer en biedt je verschillende extra’s zoals parkeerinformatie door middel van radarhulp, volledig automatische airconditioning, lichtmetalen 17 inch velgen, elektrisch verwarmde voorruit, achteruitkijkspiegel met auto-dimstand en een 8 inch multimediascherm.

Leaseprijs: vanaf €499,- per maand

ST-Line X: De ST-Line X-uitvoering is de meest luxe versie van de Ford Puma. Deze versie biedt onder andere elf luidsprekers en een subwoofer van Bang & Olufsen, elektrische achterklep, half-lederen bekleding en luxe lederen afwerking, keyless entry inclusief start zonder sleutel en programmeerbare instellingen, privacy glas achter en achter zijkant en zwarte accenten rondom de zijramen.

Leaseprijs: vanaf €519,- per maand

Wij hadden de beschikking over de ST-Line X-uitvoering van de Ford Puma

Verder zijn zaken als een automatische transmissie, winterbanden, een trekhaak en verschillende lakkleuren bij elke uitvoering tegen een meerprijs te bestellen. 

Alternatieven

Wanneer je toch liever iets anders wil leasen dan de Ford Puma, zijn er genoeg alternatieven te bedenken die in hetzelfde segment beschikbaar zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Renault Captur, Skoda Kamiq, Peugeot 2008 of Opel Mokka?

Wil je liever op de Koreaanse of Japanse tour? De Mazda CX-30, Hyundai Kona, Suzuki Vitara, Nissan Qashqai of Kia Stonic zijn ook uitstekende opties in dit segment.

Ben je een echte Ford-fan maar is de Puma om wat voor een reden dan ook niet helemaal wat je wil? In dat geval kun je ook kiezen voor de Ford Fiësta, Ford Focus of Ford Kuga.

Is de Ford Puma wat voor jou?

De Ford Puma is sinds zijn intrede op de markt in 2020 een hit en het is niet moeilijk te beredeneren waarom dat zo is. Allereerst is het design van de Puma strak en fraai. Daarbij geven de bekende koplampen een snufje retrogevoel aan de auto.

Wanneer je in de auto plaatsneemt merk je dat er genoeg kwaliteitsvolle materialen zijn gebruikt in de Puma. De functies en menu’s werken gebruiksvriendelijk. Ook is de uitrusting vanaf het basismodel al rijk, wat een hoop comfort biedt.

De rijeigenschappen, met in het bijzonder het stuurgevoel, zijn zoals we gewend zijn van Ford uitstekend. Bochten zijn een genot, maar ook een rit op de snelweg of juist in de stad is in de Puma een prettige ervaring. Daarbij is de Puma mede door de mild-hybride aandrijflijn zuinig.

Qua beenruimte voldoet de Puma, de hoofdruimte op de achterbank is mede door de aflopende daklijn wat minder royaal. De bagageruimte is juist wel weer ruim, zeker wanneer je de MegaBox meerekent met deze waarde.

Alles bij elkaar genomen is de Puma een uitstekende optie als gezinsauto. Zo geef je het gezin genoeg ruimte en comfort, terwijl je zelf geniet van het rijden in de auto.

De maandelijkse leaseprijs is competitief ten opzichte van zijn concurrenten. Vanaf de standaarduitrusting zal je weinig tekort komen in de Puma. Mocht je toch meer extra’s willen, kun je terecht bij de ST-Line of ST-Line X.

De Ford Puma is in private lease vanaf €442,- beschikbaar. Dit is voor deze auto met de rijke uitrusting, de fijne ruimte en de prettige rijeigenschappen een juist bedrag. Dit maakt de Puma een van de meest in het oog springende opties in het overvolle cross-over/compacte SUV-segment.