Rijtest: Fiat 500e (private lease)

Shane JebbinkShane Jebbink3 januari 2023 om 09:41

De vernieuwde Fiat 500 is vanaf 2007 op de markt en was vanaf introductie een regelrechte hit. Sinds 2020 is er ook een volledig elektrische versie van de Italiaanse stadsauto beschikbaar. Kan deze versie van het icoon het succes van zijn benzinebroer evenaren?

Wil jij de Fiat 500e private leasen? Zoek dan hier de beste Fiat 500e private lease deal.

Specificaties 

Auto: Fiat 500e

Versie: La Prima 3+1

Motorisatie: Elektromotor (118 pk en 220 Nm)

Nieuwprijs (vanaf): €30.790,- (39.790,- voor deze versie)

Op het moment van schrijven biedt Fiat een subsidieverdubbeling-actie aan. Dit wil zeggen dat de autoproducent de subsidie die de consument ontvangt bij het bestellen van een elektrische auto (€2950,- in 2023) verdubbelt. De potentiële klanten kunnen dus €5900,- besparen op de originele prijs.

Leaseprijs (vanaf): €389,- per maand (€492,- voor deze versie, enkel beschikbaar zonder 3+1 feature)

Aandrijving

We richten onze pijlen deze keer op de populaire Fiat 500e. De guitige Italiaan produceert met zijn elektromotor 118 pk (87 kW) en 220 Nm. Vanuit stilstand bereikt deze versie van de 500e 100 km/h in 9 seconden. Net zoals veel elektrische voertuigen is de topsnelheid van de auto begrensd op 150 km/h.

Mede omdat de 500e door de elektrische aandrijflijn direct over al het koppel beschikt is de auto rap op de eerste meters. Dit maakt de compacte hatchback een uitstekende stadsauto. Tel bij die snelle inhaalmanoeuvres de kleine afmetingen en geringe draaicirkel op, en je begrijpt waarvoor de 500e in de wieg is gelegd: de stad.

Andere voordelen van de elektrische aandrijflijn zijn bekend: motorgeluid is niet aanwezig en schakelen is overbodig. Dit levert extra rijcomfort op. De Fiat 500e is te bestellen met twee accupakketten: een van 24 kWh en een van 42 kWh. Eerstgenoemde heeft een WLTP-actieradius van 190 kilometer, terwijl het grotere accupakket je 117 theoretische kilometers verder brengt. Realistischere getallen zijn respectievelijk 143 en 230 kilometer (bron: whattherange.com).

Overigens is de 24 kWh-versie ook lichter gemotoriseerd dan de 500e met het grotere accupakket: de aandrijflijn produceert in dit geval maximaal 95 pk (70 kW). Het koppel verandert daarentegen niet.

Deze keer testen we de Fiat 500e, de elektrische versie van de welbekende Fiat 500

Volgens WLTP-standaarden verbruikt deze versie van de Fiat 500e (met een accupakket van 42 kWh) zon 13 kWh per 100 kilometer. Tijdens de testperiode kwamen wij uit op een verbruik van ruim 20 kWh. Dit is deels te wijten aan het feit dat het vrijwel continue een aantal graden onder het vriespunt was tijdens de testperiode. In die condities schiet het verbruik van EV’s snel omhoog.

De Fiat 500e beschikt over een elektromotor, goed voor 118 pk

Met de elektrische aandrijving is de Fiat 500e niet geschikt voor een aanhanger. Dit komt niet alleen door de geringe omvang van de auto, maar ook omdat een aanhanger voor een elektrische aandrijflijn teveel stroom verbruikt om de actieradius nog zinnig te houden.

Ruimte

Uiteraard staat de Fiat 500 niet bekend als een ruimtewonder, en voor de elektrische versie van de auto is dat ondanks zijn iets grotere proporties niet anders. Dit ligt mede aan het feit dat het accupakket veel van deze nieuwe ruimte opslokt.

Voor twee personen is deze auto zeer geschikt. De stoelen bieden voldoende steun en hebben genoeg verstelmogelijkheden. Ook is er genoeg ruimte voorin de auto, mits er geen rekening gehouden hoeft te worden met passagiers op de achterbank. Daarbij zijn er genoeg handige opbergmogelijkheden.

De (voor)stoelen in de Fiat 500e zijn kwaliteitsvol en bieden genoeg steun

Wel moet rekening gehouden worden met het potentiële gebrek aan hoofdruimte. Stopt de meetlat bij jou nog niet na 190 centimeter? Dan kun je het beste zelf even testen of de auto bij jouw lengte past. Het is in dit geval namelijk mogelijk dat je uitgebreid gestijlde kapsel waar je zo je best op hebt gedaan het dak van de auto ontmoet.

Dan nu naar de achterbank: deze is eigenlijk voor volwassenen niet te gebruiken. Ik moest mijn benen (van gemiddelde lengte) naast de voorstoel plaatsen om te kunnen zitten. Hierna kon de portier van de auto niet meer dicht: geen houdbare situatie dus.

In geval van nood is de achterbank bruikbaar voor volwassenen door de passagiersstoel naar voren te schuiven

In geval van nood kun je passagiersstoel een stuk naar voren schuiven, waarna je benen wel (tijdelijk) achter de stoel geplaatst kunnen worden. In dit geval hebben zowel de bijrijder als de achterbankpassagier geen prettige zit, maar wanneer het voor een korte afstand even niet anders kan, is dit een noodoplossing.

Het mag geen verrassing heten dat ook de bagageruimte van de Fiat 500e niet ruim is. De EV heeft net zoals zijn populaire benzinebroer 185 liter kofferbakruimte wanneer je de achterklep opent. Dit is uiteraard niet veel, maar een Fiat 500e lease je dan ook niet omdat je zo vaak veel bagage vervoert.

Zeker met de laadkabels die je nergens kwijt kunt is de bagageruimte van de Fiat 500e niet ideaal

Jammerlijk is wel dat de laadkabels nergens opgeborgen kunnen worden, waardoor ze aardig in de weg liggen. Een dubbele laadvloer (of een andere opbergmogelijkheid) zou om deze reden geen overbodige luxe zijn.

Wanneer je de kleinste hoedenplank ter wereld verwijdert en de achterbanken naar beneden klapt breid je de bagageruimte uit naar 550 liter. Dit is een vrij lage waarde. Ook is de laadvloer niet vlak in dit geval. Die dubbele laadvloer die we eerder opperden had ook dit probleem kunnen oplossen en daarmee twee vliegen in één klap kunnen slaan.

Ook met de achterbank naar beneden geklapt is de Fiat 5003 allesbehalve een ruimtewonder

Hoe rijdt de auto? 

De Fiat 500 staat bekend om zijn goede rijgedrag en ook de Fiat 500e lijkt daar een graantje van mee te pikken. Het bochtenwerk in de kleine stadauto is prettig door het vrij sportief afgestelde onderstel.

Wel moet je hierdoor een bekend compromis sluiten: de 500e levert een minder fraaie ervaring wat betreft comfort. Oneffenheden op de weg worden aan de bestuurder van de Italiaan zonder pardon vertaald naar een stijve en soms stuiterige rit. Dit heeft overigens ook te maken met de relatief kleine wielbasis (de afstand van het midden van het voorwiel naar het midden van het achterwiel). Hoe kleiner de wielbasis is, des te heftiger de auto reageert op korte oneffenheden.

De 500e is zoals je verwacht van een auto met een elektrische aandrijflijn relatief stil, maar produceert wel een onverwacht motorgeluid. Ook de bekende fluitgeluiden zijn de hatchback niet vreemd.

Een groot voordeel dat een EV altijd met zich meebrengt is zijn snelheid. Zeker op de eerste meters is de 500e door het direct beschikbare koppel rap. Hiermee is de auto ideaal voor het stadsverkeer.

Door zijn elektrische aandrijflijn is de Fiat 500e rap op de eerste meters

Voor het kiezen van een versnelling heeft Fiat gekozen voor fysieke knoppen in plaats van een pook of hendel om naar voren (of achteren) te bewegen. Dit is (optisch) even wennen, maar werkt prima. Het dashboard geeft mede door deze verandering een rustgevend en enigszins minimalistische indruk.

Met fysieke knoppen kies je voor je rijrichting

Hoe dynamisch de Fiat 500e reageert op het gaspedaal en hoe zuinig de EV daardoor is heb je in de hand met de e-mode schakelaar. Deze is te vinden op het middenconsole. Je kunt hiermee kiezen tussen ‘Normal’, ‘Range’ of ‘Sherpa’.

Eerstgenoemde brengt je zo comfortabel mogelijk en met al je power vooruit, in Range-modus wordt bewuster omgegaan met de energie in de auto om de actieradius te vergroten en met Sherpa worden alle niet essentiële systemen uitgeschakeld zodat de auto zo ver als mogelijk kan komen op de overige lading stroom. Dit kan goed van pas komen wanneer je de eerstvolgende laadpaal moet halen met weinig beschikbare stroom.

Met de e-mode schakelaar kun je kiezen tussen verschillende rijstijlen in de 500e

De Fiat 500e is beschikbaar met cruise control, iets wat in het stadsauto-segment zeldzaam is. Dit zorgt voor extra rijcomfort en scheelt in verbruik van de auto. De cruise control is te bedienen op het stuur. Ook kun je een snelheidslimiet instellen. Fiat noemt dit featurepakket de Fiat Driver Assist.

Op het stuur vind je bedieningsknoppen van de cruise control

Standaard remt de Fiat 500e af wanneer je het gaspedaal loslaat. Met dit regeneratieve remmen wordt je accu deels weer opgeladen tijdens het rijden. Hierdoor is de 500e wat zuiniger.

Gebruiksgemak

Een van de USP’s van de 500 is dat de auto altijd een uitgebreid uitrustingsniveau voor zijn klasse heeft. Dit geldt ook voor de Fiat 500e. Dat wil zeggen dat de hatchback onder andere lederen bekleding en stuurwiel, stoelverwarming, comfortfeatures als (adaptieve) cruise control en bepaalde veiligheidssystemen als lane assist in zijn optielijst heeft staan.

Laatstgenoemde systemen zijn zoals eerder benoemd te bedienen via de rechterkant van het stuur. Aan de linkerkant van het stuur vind je knoppen voor de belfunctie en om het optiemenu van je instrumentarium te verkennen. Dit digitale instrumentarium kan verschillende schermen tonen. De bestuurder kan onder andere kiezen voor een verbruiksscherm, het Driver Assist-scherm of het navigatiescherm.

Het digitale instrumentarium kan allerlei handige informatieschermen tonen

Naast het instrumentariumsscherm vind je het infotainmentscherm. In het menu van dit scherm vind je van allerlei functionaliteiten zoals een acculaadscherm, mediabediening, Apple CarPlay en Android Auto, navigatie, instellingen en klimaatregeling. Gelukkig is voor laatstgenoemde ook een rij fysieke knoppen onder het scherm geïnstalleerd. Dit werkt gebruiksvriendelijk.

Onder het menu vind je fysieke knoppen voor de klimaatsregeling

Het infotainmentscherm werkt direct, snel en is gemakkelijk in gebruik. Alles wijst zichzelf en behoeft dus weinig tot geen uitleg. Ook is het scherm qua grootte passend voor bij de auto. Ook is het ideaal dat Apple CarPlay/Android Auto beschikbaar is in de 500e.

Het infotainmentscherm werkt gebruiksvriendelijk en is van een passend formaat

Op de middenconsole vind je de eerder benoemde e-mode schakelaar, waarmee je bepaalt hoe dynamisch de auto moet rijden. Ook de elektronische parkeerrem en mediabesturing zijn aanwezig. Daaronder is extra bergingsruimte met een 12V aansluiting en een extra USB-aansluiting beschikbaar. Deze extra ruimte is erg handig voor kleine zaken die je kwijt wil.

Optiepakketten en prijzen

De Fiat 500e is op dit moment beschikbaar in drie uitvoeringen:

24 kWh: Dit is de standaardversie van de 500e. Deze uitvoering van de hatchback is standaard uitgerust met airconditioning, cruise control, lichtmetalen velgen, elektrische en verwarmbare spiegels, elektrische ruiten voor en veiligheidssystemen zoals een remassistent, stabiliteitscontrole, lane departure en verkeersbordherkenning.

Leaseprijs: vanaf €389,- per maand

42 kWh: Deze uitvoering is wat luxer en biedt een groter accupakket van 42 kWh. Hiermee kom je op één lading tot 105 kilometer verder (248 om 143 volgens whattherange.com). Verder zijn de basiselementen en uitrusting van de auto gelijk.

Leaseprijs: vanaf €399,- per maand

La Prima-editie: De La Prima-uitvoering is de meest luxe versie van de Fiat 500e die beschikbaar is. Deze versie biedt onder andere 17-inch lichtmetalen velgen, adaptieve cruise control, een panoramisch schuifdak, full-LED koplampen, en Eco-leer voor de stoelen en het dashboard. Ook is de 3+1 feature met de extra deur alleen beschikbaar voor de La Prima-editie.

Leaseprijs: vanaf €492,- per maand

Wij hadden de beschikking over de La Prima-uitvoering van de Fiat 500e

De Fiat 500e is in de 24 kWh en 42 kWh uitvoering uit te breiden met het Red-pakket. Dit levert extra’s op als chromen accenten rondom het raam en verschillende rode elementen in de auto. Ook verschillende lakkleuren en een Tech- en Comfortpakket zijn los te betalen. Deze bieden extra features zoals parkeersensoren of een JBL-soundsysteem.

Alternatieven

Wanneer je toch liever iets anders wil leasen dan de Fiat 500e, zijn er genoeg alternatieven te bedenken die in hetzelfde segment beschikbaar zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van de elektrische Renault Twingo?

Als je liever een wat grotere hatchback met een elektrische aandrijflijn wil, kun je bijvoorbeeld denken aan een Peugeot e-208 of een Opel Corsa-e. Heb je juist behoefte aan een SUV/crossover, dan kunnen de Peugeot e-2008 of Citroën ë-C4 iets voor jou zijn. Ben je een echte Fiat-fan maar is de 500e om wat voor een reden dan ook niet helemaal wat je wil?

Een andere elektrische auto biedt Fiat niet aan. Wel kun je bij de Italianen kijken voor een Fiat Panda, Fiat Tipo of een Fiat 500X.

Is de Fiat 500e wat voor jou?

De Fiat 500e is een stijlvolle stadsauto met een elektrische aandrijflijn. Wanneer je enkel in het stadverkeer of geen grote afstanden aflegt voor je woon-werkverkeer is de Fiat 500e een ideale auto voor jou.

Het stuurgedrag van de auto is prettig maar het onderstel is wel aardig stijf ingesteld. Dit moet je als bestuurder prettig vinden. De actieradius van de versie met 42 kWh is met 331 kilometer (WLTP) zeer respectabel en maakt van de Turijnse hatchback een bruikbare en uitstekende optie.

De achterbank van de Fiat 500e is niet bruikbaar voor iemand die groter is dan een klein kind, waarmee de auto dus zeker geen gezinsauto is. Ook de bagageruimte is verre van ruim. Verder is de ruimte voorin prima en daarmee is de 500e eigenlijk een verkapte tweezitter.

Wel prettig is de uitgebreide standaarduitrusting van de Italiaan. Lederen bekleding, stoelverwarming, (adaptieve) cruise control, en veel veiligheidssystemen zijn binnen handbereik in de 500e. Dit kan zeker niet als standaard worden beschouwd in dit segment.

Voor een relatief betaalbare maandelijkse vergoeding krijg je een fraaie elektrische auto tot je beschikking. Al vanaf de standaarduitrusting kom je geen essentiële zaken tekort. Mocht je meer actieradius willen of bepaalde luxe upgrades willen uitvoeren zijn hier genoeg mogelijkheden voor.

De Fiat 500e is vanaf €399,- beschikbaar. Dit is voor een volledig elektrische auto een juist bedrag, zeker wanneer je bedenkt dat de brandstof (stroom) een stuk goedkoper is. Dit maakt de Fiat 500e tot een van de beste aanbiedingen in het A-segment.