Rijtest: Opel Mokka (private lease)

Shane JebbinkShane Jebbink28 december 2022 om 13:29

De Mokka werd in 2012 door Opel in het leven geroepen als een reactie op de marktverschuiving naar cross-overs. Na de relatief succesvolle eerste en tweede generatie besloot Opel het ontwerp van de derde generatie Mokka volledig om te gooien. Hoe bevalt deze fris ogende moderne Mokka tijdens onze rijtest?

Zijkant witte Opel Mokka GS-Line op parkeerplaats

Wil jij de Opel Mokka private leasen? Zoek dan hier de beste Opel Mokka private lease deal.

Specificaties 

Auto: Opel Mokka

Versie: 1.2 130pk 8-traps automaat GS Line

Motorisatie: Benzinemotor, 1.2 liter driecilinder (130 pk en 230 Nm)

Nieuwprijs (vanaf): €30,449,- (38.549,- voor deze versie)

Leaseprijs (vanaf): €449,- per maand (€508,- voor deze versie)

Aandrijving

Ik rij een week in de Opel Mokka. Het gaat om de 1.2 liter 130pk 8-traps automaat, uitgevoerd als GS Line-uitvoering. De Mokka sprint vanuit stilstand binnen 9,2 seconden naar 100 km/h en kan maximaal het dubbele van die snelheid bereiken. Volgens fabrieksopgave verbruikt de Mokka 6 liter per 100 kilometer, wat uitkomt op 1 op 16,7. Dit is een haalbaar verbruik bij gemiddeld en regulier gebruik van de auto.

Opel Mokka benzine
Ik rij een week in de benzineversie van de Opel Mokka

Allereerst iets wat bij de rijtest van de Peugeot 2008 ook al opviel: motoren worden steeds compacter. Waar het een tijd terug niet zeldzaam was om een atmosferische tweeliter viercilinder in een compacte hatchback te gebruiken, krijgen de auto’s van nu veel kleinere motoren. Dit laat de ontwikkeling zien die motoren hebben doorgemaakt de afgelopen decennia.

De Mokka waar ik de beschikking over heb wordt aangedreven door een 1.2 liter driecilinder, die 130 pk (96 kW) en 230 Nm produceert. Deze motor maakt van de Mokka een capabele verkeersdeelnemer en geeft je geen moment het gevoel dat je vermogen tekort komt. De standaardmotorisering van de Opel Mokka is een 1.2 liter driecilinder die goed is voor 100 pk (75 kW) en 205 Nm. Hoewel minder rap zal ook deze motorisering je zonder problemen door het Nederlandse verkeer leiden.

Opel Mokka motor
De Opel Mokka beschikt over een 1.2 liter driecilinder, goed voor 130 pk

De motor van de Mokka wordt gekoppeld aan een achttraps sequentiële automatische transmissie. Dat wil zeggen dat de versnellingsbak automatisch schakelt, maar je ook zelf met behulp van de flippers achter het stuur kan schakelen. Daarnaast is het mogelijk om het schakelen helemaal over te nemen door naast de schakelhendel te drukken op de knop waar ‘M’ (voor Manual) op staat. Door deze mogelijkheden is de versnellingsbak dus heel veelzijdig.

Opel Mokka schakelhendel
Door op de ‘M-knop’ te drukken neem je het schakelen volledig over van de Mokka

Met deze aandrijving is de maximale geremde aanhangermassa van de Mokka 1.200 kilogram. Dit geldt ook voor de minder krachtige motor van 100 pk. Met deze waarde is het mogelijk om een gemiddelde caravan te trekken met de cross-over.

Ruimte

De Mokka heeft een bagageruimte van 350 liter. Daarmee heeft de Opel een minder ruime kofferbak dan veel concurrenten zoals de Toyota Yaris Cross, Ford Puma, Seat Arona en Skoda Kamiq. Wel is de ruimte uitbreidbaar tot 1105 liter. Deze waarde is te bereiken door de achterbank naar beneden te klappen. Wat opvalt in deze positie is dat de opgeklapte achterbank een ongelijke laadvloer creëert.

Opel Mokka bagageruimte
Met een bagageruimte van 350 – 1105 liter is de Mokka geen hoogvlieger in zijn klasse

De stoelen in de GS Line-uitvoering zijn zeer fraai afgewerkt met een combinatie tussen stof en kunstleer. Daarnaast bieden ze goede ondersteuning en zijn ze zowel in hoogte als lengte verstelbaar. Een comfortabele zitpositie is dus nooit ver weg.

Ook de stoelen achterin zijn van hoogwaardige kwaliteit. Wel moet rekening gehouden worden met een beperkte beenruimte. Volwassenen en grote kinderen zitten al snel met hun benen tegen de voorste stoelen.

Opel Mokka beenruimte
Op de achterbank houdt de ruimte niet over voor een gemiddeld volwassen persoon

Hoe rijdt de auto? 

De Mokka is een solide auto en biedt je keer op keer een comfortabele rit. De vering is zacht ingesteld, maar wel stevig genoeg voor de juiste wegligging. Het sturen gaat direct en strak. Zoals eerder benoemd is de Mokka met deze motorisering rap. Dit kan je versterken door de sport-stand in te stellen of de auto verder in zijn toeren te rijden met behulp van het handmatige schakelen.

Vaak zal je echter kiezen om lekker te cruisen met de Mokka. Dat is naar mijn mening waar deze auto in uitblinkt. De adaptieve cruise control en lane assist ingeschakeld en als kers op de taart die heerlijke stuur- en stoelverwarming (dit zijn opties die niet standaard zijn voor de Mokka). Op die manier is geen bestemming te ver.

Een ander voordeel van de Mokka is de hoge instap en hoge zitpositie. In- en uitstappen is zelfs voor de minder lenige mensen een fluitje van een cent, en met een hogere zitpositie heb je een ideaal overzicht over de weg.

Opel Mokka functies
Zaken als (adaptieve) cruise control, stoel- en stuurverwarming verhogen het rijcomfort in de Mokka

Maar ook in de stad is de Mokka een uitblinker. De auto is relatief compact en met zijn kleine draaicirkel van 11,1 meter zijn ook scherpe bochten en andere manoeuvres geen probleem. Het parkeergemak kan verder vergroot worden met de optionele parkeersensoren en de panoramische 180 graden achteruitrijcamera.

Eerder benoemden we al de sport-stand die gekozen kan worden door op de drive mode-knop te duwen. Hierdoor wordt de auto dynamischer en reageert de cross-over gewilliger op het gaspedaal. In stand ‘normaal’ probeert de Mokka de rit op een zo comfortabel en soepel mogelijke wijze te laten verlopen, terwijl ‘eco’ bedoeld is om zo zuinig mogelijk te zijn met de benzine. Hierdoor worden enkele minder essentiële systemen uitgeschakeld.

Opel Mokka drive mode schakelaar
Met de drive mode-schakelaar kun je het rijgedrag van de Mokka aanpassen

Gebruiksgemak

Opel spreekt zelf over een nieuwe en heldere designfilosofie, en wij kunnen niet anders dan zeggen dat dit streven gelukt is. Dit deden we eerder al bij de Opel Mokka-e rijtest. Het interieur is simpel vormgegeven, wat een hoop gebruiksvriendelijkheid oplevert.

Op het instrumentarium zie je al de belangrijke informatie van de auto, zonder hierbij overdreven afgeleid te worden van de weg. Denk hierbij aan je snelheid, de toerenteller, de actieve (veiligheids)systemen, de motortemperatuur, de huidige toegestane snelheid en hoeveelheid benzine die nog in de auto zit.

Opel Mokka instrumentarium
Het instrumentarium is simpel en duidelijk vormgegeven

Het stuur herbergt een hoop knoppen waarmee je belangrijke zaken in de auto kan besturen. Aan de linkerkant van het stuur vind je alles rondom de (adaptieve) cruise control, de snelheidsbegrenzer en de stuurverwarming. Aan de rechterzijde van het Opel-logo bedien je de voice control, belfunctie, en media(volume).

Opel Mokka stuur
Op het stuur zijn verschillende belangrijke functies te besturen

Gebruiksvriendelijke knoppen onder het infotainmentscherm navigeren je door belangrijke menu’s van de Mokka. Zo kun je bij de mediabron, de navigatie, de belfunctie, auto instellingen en Apple CarPlay/Android Auto. Laatstgenoemde is standaard vanaf de Elegance-uitvoering.

Opel Mokka menuknoppen
De fysieke knoppen onder het multimediascherm zijn gebruiksvriendelijk

Alles wat te maken heeft met climate control is geregeld via fysieke knoppen. Ideaal! In het menu dat onder de rij knoppen van zojuist te vinden is regel je binnen no-time de temperatuur die jij wil in de auto. In de middenconsole vind je knoppen die het start/stop systeem, lane assist en parkeerhulp aan- of uitschakelen. Net wat jij fijn vindt.

Opel Mokka klimaatregeling
De klimaatregeling-knoppen zijn gebruiksvriendelijk vormgegeven

Optiepakketten en prijzen

De Opel Mokka is op dit moment beschikbaar in drie uitvoeringen:

Edition: De Edition-uitvoering is de instapversie van de Mokka. Deze versie van de cross-over is al rijk uitgerust en is inclusief zaken als LED-verlichting, een 7-inch digitaal instrumentenpaneel en een 7-inch kleuren touchscreen inclusief bluetooth en DAB+ radio, 16 inch lichtmetalen velgen en verschillende veiligheidsvoorzieningen zoals Active Lane Keep Assist, vermoeidheidsherkenning en herkenning van verkeersborden met snelheidsbeperking.

Leaseprijs: vanaf €449,- per maand

Elegance: Wanneer je liever een luxere versie van de Mokka wilt leasen, kun je kiezen voor de Elegance-uitvoering. Deze versie biedt extra’s zoals bijvoorbeeld een licht- en regensensor, klimaatregeling, achteruitrijcamera panoramisch 180 graden, parkeersensoren achter, 17 inch Lichtmetalen velgen en Apple CarPlay & Android auto ondersteuning.

Leaseprijs: vanaf €485,- per maand

GS Line: Dit is de op één na meest luxe uitvoering van de Opel Mokka (de Ultimate-uitvoering is op het moment van schrijven niet beschikbaar). Deze sportieve versie biedt onder andere zwarte hemelbekleding, aluminium pedalen, sport rijmodus, donker getinte ramen achter en verschillende zwarte accenten met het zogenaamde Black pakket, waaronder de Opel-logos, bodembeschermers en dakkleur.

Leaseprijs: vanaf €501,- per maand

Achterkant witte Opel Mokka GS-Line op parkeerplaats
Ik had de beschikking over de GS Line-uitvoering van de Opel Mokka

Verder zijn zaken als verschillende lakkleuren, winterbanden, een trekhaak en andere losse opties tegen een meerprijs te bestellen. 

Alternatieven

Is de Opel Mokka toch niet de auto voor jou? Er zijn genoeg alternatieven te bedenken in het segment waarin de auto zich bevindt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Peugeot 2008, de Renault Captur of Nissan Juke. Ook de Volkswagen Taigo, Ford Puma of Skoda Kamiq zijn goede opties.

Heb je liever een wat grotere auto? Dan kunnen de Hyundai Tucson, Seat Ateca, Toyota RAV4, Kia Sportage of Dacia Duster iets voor jou zijn. Laatstgenoemde zit qua prijs niet ver af van de Mokka.

Ben je een fan van Opel, maar is Mokka niet wat je zoekt? Voor een hatchback kun je een Opel Corsa of een Opel Astra private leasen. Eerstgenoemde is ook beschikbaar als EV, terwijl de Astra ook beschikbaar is als stationwagon. Wil je liever een grotere SUV van het Duitse merk? Kijk dan bij de Opel Crossland en Opel Grandland.

Is de Opel Mokka wat voor jou?

Naast zijn fraaie vernieuwde styling biedt de Opel Mokka tal van andere voordelen. Zo zijn de rijeigenschappen uitstekend, biedt de cross-over veel comfort en is ook met de uitrusting niets mis.

De vering is comfortabel en ook de stoelen verhogen het rijgenot door een hoop steun te geven. Wel moet er rekening gehouden worden met beperkte beenruimte achterin. Dit kan een probleem worden wanneer je vaak meerdere volwassen mensen of grotere kinderen vervoert.

Ook de bagageruimte is niet om over naar huis te schrijven. In zijn klasse is de Mokka daarmee een van de laagvliegers. Wel heeft de Mokka het voordeel van een hoge instap en -zit. Dit maakt in- en uitstappen comfortabel en biedt je een hoop overzicht op de weg.

Of de auto bij jou past hangt volledig af van je behoeftes en benodigdheden. Vind je (net zoals vele anderen) de styling fraai en wil je graag een veelzijdige en breed inzetbare moderne cross-over met een rijke uitrusting? Dan is de Mokka zeker geschikt voor jou. Als je op zoek bent naar een ruimtewonder voor jouw grote gezin en een hoop bagage, moet je misschien kijken naar andere opties.

Voorkant witte Opel Mokka GS-Line op parkeerplaats

De Mokka is standaard rijk uitgerust, met onder andere veel veiligheidssystemen en snufjes om je ritten zo comfortabel mogelijk te maken. Dit valt verder aan te vullen door een rijker uitgeruste uitvoering te kiezen van de Opel Mokka. Opties als keyless entry & start, 18 inch lichtmetalen velgen, automatisch grootlicht, chrome sierlijsten en parkeersensoren voor en achter komen binnen handbereik door de Elegance of GS Line-uitvoering te bestellen.

De Opel Mokka is te leasen vanaf €449,-. Dit is een aardige prijs, zeker als je bedenkt dat de Mokka dit in comfort, rijeigenschappen en een rijke uitrusting terugbetaald. De meerprijs voor de Elegance en GS Line-uitvoeringen zijn klein en bieden een hoop extra’s. Alles bij elkaar opgeteld is de Mokka een van de beste opties in zijn klasse.