Rijtest: Opel Corsa-e (private lease)

Shane JebbinkShane Jebbink2 januari 2023 om 13:55

Waar eerder de benzineversie van de Opel Corsa door ons getest werd, is nu zijn elektrische broertje aan de beurt. In 2019 bracht Opel deze Corsa-e voor het eerst uit. Hoe doet de elektrische hatchback het in onze rijtest?

Grijze Opel Corsa-e op parkeerplaats

Wil jij de Opel Corsa-e private leasen? Zoek dan hier de beste Opel Corsa-e private lease deal.

Specificaties 

Auto: Opel Corsa-e

Versie: 50 kWh 136pk GS Line

Motorisatie: Elektromotor (136 pk en 260 Nm)

Nieuwprijs (vanaf): €33.999,- (36.199,- voor deze versie)

Op het moment van schrijven biedt Opel een subsidie aan voor de Corsa-e, die de prijzen verandert: vanafprijs: 31.049,- (33.249,- voor deze versie)

Leaseprijs (vanaf): €420,- per maand (€454,- voor deze versie)

Aandrijving

De Opel Corsa-e 50 kWh 136pk GS Line is deze week mijn reismetgezel. De elektromotor die in deze auto onder de motorkap schuilt is dezelfde als die Opel gebruikt voor de Mokka-e. De prestaties die de motor presenteert zijn daarom ook identiek: 136 pk (100 kW) met 260 Nm koppel.

De Corsa-e accelereert in 8,1 seconden naar 100 km/h en zijn topsnelheid is net zoals die van de Mokka-e begrensd op 150 km/h. Het accupakket van 50 kWh zal volledig opgeladen na ongeveer 330 kilometer leeg zijn (WLTP).

De Opel Corsa-e is deze week mijn reismetgezel

Uiteraard beschikt de Corsa-e alle voordelen die je bij een elektrische auto verwacht te hebben: direct koppel bij het accelereren, een stille motor en maar één versnelling waardoor schakelen overbodig is. Dit levert een comfortabel totaalpakket op die uitstekend geschikt is voor zowel de stad als de snelweg.

Het WLTP-verbruik van de Opel Corsa-e is 14,4 kWh per 100 kilometer. Tijdens de testperiode kwamen wij uit op ongeveer 19 kWh per 100 kilometer, wat een vrij hoge waarde is voor een EV in deze klasse. Wel moet opgemerkt worden dat deze waarde gemeten is midden in de winter, wanneer het verbruik van elektrische auto’s snel omhoog schiet.

De Opel Corsa beschikt over een elektromotor, goed voor 136 pk

Met de elektrische aandrijving is de Corsa-e niet geschikt voor een aanhanger. Hoewel een elektrische motor erg geschikt is voor het trekken van een aanhanger, verbruikt het veel te veel stroom om de actieradius nog zinnig te houden.

Ruimte

De ideale zitpositie is in de Corsa-e snel gevonden en maakt van de hatchback een comfortabele auto. Tel daarbij op dat de stoelen kwaliteitsvol en ondersteunend aanvoelen en het staat als een paal boven water dat het goed vertoeven is voorin de Corsa-e. Tevens voelt de auto sportief aan door de lage zitpositie.

Achterin is de situatie anders. Voor volwassenen of grotere kinderen zijn de plekken op de achterbank niet geschikt en enkel aan te raden uit nood. Mensen met een gemiddelde lengte zullen merken dat hun benen tegen de voorste stoelen gedrukt zijn.

Voor langere ritten is dat geen houdbare situatie. Uiteraard is het mogelijk om de stoelen naar voren te schuiven om de passagiers achterin te ontzien, maar dit gaat dan weer ten koste van de zitpositie voorin. Kiezen of delen lijkt het devies. Ook valt op dat de vloer van de Corsa-e hoger is dan in de benzineversie van de Corsa. Hierdoor zitten je benen hoger dan dat je gewend bent.

De ruimte achterin de Corsa-e is niet geschikt voor volwassenen of grotere kinderen

De kofferbak biedt ruimte voor 267 liter aan bagage. Dit is 42 liter minder dan de benzineversie van de Opel Corsa, waar je 309 liter in kwijt kunt. Ook moet rekening gehouden worden met de laadkabel(s) die in de kofferbak liggen.

Er is helaas geen opbergingsmogelijkheid zoals bijvoorbeeld een dubbele laadvloer om de kabels in op te bergen. Opvallend is dat wanneer je de achterbank naar beneden klapt je over meer bagageruimte beschikt dan in de Corsa met een benzinemotor (1042 om 1015 liter).

De bagageruimte is zeker met neergeklapte achterbank prima, maar mist een plek om je laadkabels op te bergen

Hoe rijdt de auto? 

De Corsa-e is een stuk zwaarder dan de benzineversie van de Corsa (1455 kg in plaats van 1065 kg). Omdat het accupakket onderin de auto is geplaatst en de aandrijflijn een stuk krachtiger is dan die van de ‘reguliere’ Corsa, merk je dit verschil echter amper.

Dit betekent dat de goede eigenschappen die we eerder benoemden in de rijtest van de Opel Corsa ook gelden voor deze auto. Een goede balans tussen prettige vering en een stevig onderstel, directe sturing en een pittig karakter. Deze rijeigenschappen maken van de Corsa-e een gebalanceerde en fijne auto.

De Corsa-e heeft vergelijkbare rijeigenschappen met de benzineversie van de Corsa

Eveneens vergelijkbaar is de veelzijdigheid die de Opel bezit. Je kunt rustig en met het verbruik in het achterhoofd cruisen, maar wanneer je er behoefte aan hebt reageert de auto alert wanneer je het gaspedaal intrapt. Dit doet de Corsa-e nog adequater in de sport-stand.

Op de snelweg is het in de auto verrassend stil. Wanneer je de ideale snelheid hebt bereikt, zet je de cruise control aan. Dit is comfortabel en is tevens goed voor het verbruik van de auto. Wanneer je kiest voor adaptieve cruise control in de Corsa-e past de auto automatisch zijn snelheid aan wanneer een auto voor je wordt gedetecteerd. Zo ga je automatisch mee in het verkeer, zonder zelf het gaspedaal aan te hoeven raken.

Op het stuur vind je bedieningsknoppen van de (adaptieve) cruise control

Wanneer je door de stad rijdt kies je voor een andere rijstijl. Je kunt met de ‘B-knop’ die te vinden is naast de schakelhendel in de middenconsole kiezen voor brake-stand. In deze stand remt de Corsa-e automatisch af wanneer je het gaspedaal loslaat. Hierdoor kun je grotendeels met één pedaal rijden, al zul je altijd bij moeten remmen om volledig tot stilstand te komen.

In de ‘Brake-stand’ remt de Corsa-e automatisch af wanneer je het gaspedaal loslaat

Een ander voordeel van deze feature is dat tijdens het remmen energie wordt teruggewonnen voor de accu. Je hebt dus in de Corsa-e verschillende opties en technieken om de auto aan te passen aan de rit. Dit maakt de elektrische hatchback een veelzijdige auto die meerdere doelen kan vervullen.

Gebruiksgemak

Het eerste dat opvalt wanneer je in de Opel Corsa-e stapt is hoe simpel het instrumentarium, het infotainmentsysteem en de overige functies zijn vormgegeven. Het maakt de Duitse hatchback enorm gebruiksvriendelijk. Eerder viel dit al op bij de Opel Mokka-e en de benzineversie van de Opel Corsa

Allereerst het instrumentarium: deze biedt je al de informatie die je nodig hebt in één oogopslag, zonder je overdreven af te leiden van de weg. Wat is de toegestane snelheid, wat voor een lichten heb ik aan, hoe hard rijd ik en hoeveel batterij heb ik nog over? Allemaal vragen die beantwoord worden door het scherm. Daarbovenop zie je een kaart waar je rijdt, met laadpunten in de buurt. Ideaal!

Het instrumentarium biedt je al de nodige informatie op een overzichtelijke wijze

Op het stuur vind je allerlei knoppen van handige features in de auto. De linkerkant van je stuur gebruik je om cruise control, snelheidsbegrenzing en stuurverwarming in te stellen. Aan de rechterkant vind je media- en belfuncties. Ook een voice assist is aanwezig. Alles wijst zichzelf en is niet overdreven groot of juist te klein.

Via knoppen op het stuur bedien je allerlei handige functies

Naast het stuur vind je de knop waarmee je de verlichting van de Corsa-e kan instellen. Je kunt kiezen tussen automatische verlichting, groot licht of parkeerlicht. In de deur kun je de ramen en de spiegels elektrisch bedienen.

Vervolgens richten we onze blik een slag naar rechts en zien we het infotainmentsysteem. Wederom wijst alles zichzelf en vind je vanzelf je weg in al de functies waaronder audio/media, navigatie, bellen, instellingen en Apple CarPlay/Android auto.

Het infotainmentsysteem in de Corsa-e is duidelijk en gebruiksvriendelijk

Alles wat betreft klimaatregeling vind je in een knoppenreeks hieronder. Je kunt wanneer je wil naar een menu gaan hiervoor, maar kunt het ook instellen met de fysieke (draai)knoppen. Dit is erg overzichtelijk en biedt een hoop gebruiksvriendelijkheid.

De fysieke knoppen onder het infotainmentsysteem en voor de klimaatregeling zijn gebruiksvriendelijk

In de middenconsole vind je enkele functieknoppen (uitschakelen van lane- en park assist) en de eerder benoemde schakelhendel met de bekende functionaliteiten. Tot slot is er plek ingeruimd voor de elektronische parkeerrem en de drive mode-schakelaar.

Met deze schakelaar kun je kiezen tussen de standen eco, normaal en sport. Al de beschikbare standen zijn nuttig en bieden een mogelijkheid om de auto te laten rijden hoe je dat graag wil. Zo bespaar je een hoop stroom met ‘eco’, is ‘normaal’ erg comfortabel en wordt de auto sportiever in ‘sport’. Het verbruik is per stand bij te houden in het menu van de Corsa-e.

Het verbruik van de Corsa-e is bij te houden in het menu

Optiepakketten en prijzen

De Opel Corsa-e is op dit moment beschikbaar in drie uitvoeringen:

Edition: Dit is de standaardversie van de Corsa-e. Deze uitvoering van de hatchback is standaard uitgerust met airconditioning, cruise control, lichtmetalen velgen, elektrische en verwarmbare spiegels, elektrische ruiten voor en veiligheidssystemen zoals een remassistent, stabiliteitscontrole, lane departure en verkeersbordherkenning.

Leaseprijs: vanaf €420,- per maand

Elegance: Deze uitvoering is wat luxer en biedt je verschillende extra’s zoals elektrische ruiten achter, een armsteun, een lichtsensor en regensensor, LED-koplampen, lichtmetalen afwerking van het dashboard, sfeerverlichting en volledig digitale instrumentatie.

Leaseprijs: vanaf €438,- per maand

GS Line: De GS Line-uitvoering is de meest luxe versie van de Opel Corsa-e die beschikbaar is (de Ultimate-uitvoering is momenteel niet leverbaar). Deze versie biedt onder andere 17-inch lichtmetalen velgen, adaptieve cruise control, sportstoelen, contrasterende dakkleur, zwarte hemelbekleding en een sportieve voor- en achterbumper.

Leaseprijs: vanaf €463,- per maand

Ik had de beschikking over de GS Line-uitvoering van de Opel Corsa-e

Verder zijn zaken als verschillende lakkleuren en winterbanden bij elke uitvoering tegen een meerprijs te bestellen. 

Alternatieven

Wanneer je toch liever iets anders wil leasen dan de Opel Corsa-e, zijn er genoeg alternatieven te bedenken die in hetzelfde segment beschikbaar zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Peugeot e-208, die op hetzelfde platform is gebouwd als de Corsa-e?

Als je liever een wat kleinere hatchback met een elektrische aandrijflijn wil, kun je bijvoorbeeld denken aan een Renault Twingo E-Tech of een Fiat 500e. Heb je juist behoefte aan een SUV/crossover, dan kunnen de Peugeot e-2008 of Citroën ë-C4 iets voor jou zijn. Ben je een echte Opel-fan maar is de Corsa om wat voor een reden dan ook niet helemaal wat je wil?

De enige andere elektrische optie van de Duitsers is de Opel Mokka-e. Mocht je ook naar andere aandrijflijnen kijken zijn de Opel Astra, Opel Crossland of Opel Grandland opties.

Is de Opel Corsa-e wat voor jou?

De Opel Corsa-e is een van de beste opties in het B-segment van elektrische auto’s. De hatchback biedt een dynamische maar gebalanceerde rijervaring en verbindt dit aan de gewenste functionaliteit, waaronder een respectabele actieradius (330 kilometer WLTP).

De auto is in te stellen zoals jij dat wilt. Zet de Corsa-e in sportstand en je kunt een hoop plezier hebben op b-wegen. Wanneer je de snelweg bereikt kies je voor adaptieve cruise control, lane assist en andere handige features en beleef je de Corsa op een totaal andere manier. Dat is de kracht van deze EV.

Voor een gezin met kleine kinderen is de Corsa perfect. Bagageruimte zul je naar alle waarschijnlijkheid niet tekort komen, en beenruimte is nog geen issue. Wanneer ze ouder worden, is het wellicht een ander verhaal. De beenruimte is niet royaal in de Corsa-e. Dit is iets om rekening mee te houden en zelf te beoordelen.

Voor een schappelijke maandelijkse vergoeding krijg je ‘een hoop auto’ terug. AL vanaf de standaarduitrusting kom je geen essentiële zaken tekort. Mocht je willen upgraden kan dit met de Elegance-uitvoering of de GS Line-uitvoering.

De Opel Corsa-e is vanaf €420,- beschikbaar. Dit is voor een volledig elektrische auto een juist bedrag, zeker wanneer je bedenkt dat de brandstof (stroom) een stuk goedkoper is. Dit maakt de Corsa-e tot een van de beste auto’s in het B-segment.