Rijtest: Peugeot e-2008 (private lease)

Shane JebbinkShane Jebbink6 december 2022 om 14:08

Naast de populaire Peugeot 2008 is de elektrische broer van de compacte SUV misschien wel net zo gewild. Zal de elektrische aandrijflijn de auto goed doen, of biedt het meer na- dan voordelen? In deze rijtest bekijken we of de Peugeot e-2008 een goede optie is in zijn klasse.

Rode Peugeot e-2008 op een parkeerplaats

Wil jij de Peugeot e-2008 private leasen? Zoek dan hier de beste Peugeot e-2008 private lease deal.

Specificaties 

Auto: Peugeot e-2008 SUV

Versie: GT Pack

Motorisatie: Elektromotor (136 pk en 260 Nm)

Nieuwprijs (vanaf): €37.930,- (42.930,- voor deze versie)

Leaseprijs (vanaf): €484,- per maand (539,- voor deze versie)

Aandrijving

Deze keer testen we de de Peugeot e-2008 GT Pack. Deze Franse compacte SUV heeft een elektromotor die 136 pk (100 kW) en 260 Nm produceert. De topsnelheid van de e-2008 is begrensd op 150 km/h, maar de EV is in een sprint van 0 naar 100 sneller dan zijn benzinebroer (8,5 om 9,9 seconden).

Omdat je met de elektrische aandrijflijn direct over alle koppel beschikt is de Peugeot e-2008 prettig snel in de eerste meters. Dit komt bijvoorbeeld goed van pas bij inhaalmanoeuvres. Schakelen is uiteraard overbodig in de e-2008: de elektrische motor heeft zoals gebruikelijk maar een versnelling.

Ik rij een week in de elektrische versie van de Peugeot 2008: de Peugeot e-2008

De maximumsnelheid is dus begrensd op 150 km/h. Dit is een logische stap van Peugeot, aangezien het verbruik van de elektromotor bij hogere snelheden explosief stijgt. Dat is wellicht alleen vervelend op de Duitse Autobahn.

In Nederland valt het te overwegen om het gewoon bij 100 km/h te houden, zelfs al mag je 130 km/h na zeven uur. In de actieradiustest van de Peugeot e-2008 van Auto Review is te lezen dat de actieradius met een volle lading in de EV van 278 naar 193 kilometer keldert wanneer je ervoor kiest 130 km/h te rijden in plaats van 100 km/h. De actieradius is overigens aan de lage kant voor een dergelijke auto.

Volgens Peugeot verbruikt de e-2008 zo’n 14.4 kWh per 100 kilometer. Zoals gewoonlijk is dit officieel getal erg ambitieus en zul je eerder richting de 19 of 20 kWh per 100 kilometer gaan. Dit is een gemiddelde waarde voor een EV van deze grootte.

Met de elektrische aandrijving is de e-2008 niet geschikt voor een aanhanger. Hoewel een elektrische motor erg geschikt is voor het trekken van een aanhanger, verbruikt het veel te veel stroom om de actieradius nog zinnig te houden.

De Peugeot e-2008 beschikt over een elektromotor, goed voor 136 pk

Ruimte

De ruimte is net zoals in de benzine-versie van de Peugeot 2008 prima. Zowel voorin als op de achterbank is het goed vertoeven in de Franse SUV. Peugeot heeft het accupakket van de EV zo weten te verbergen dat het niet ten koste gaat van de ruimte in de auto.

Achterin kunnen volwassen passagiers comfortabel zitten

Ook van de bagageruimte is niets afgesnoept: de e-2008 heeft net zoals de 2008 een kofferbak ter grote van 405 liter. Wanneer je de achterbanken neerklapt kun je 1467 liter aan bagage kwijt. De dubbele laadbodem is ideaal om de laadkabels in kwijt te kunnen.

De dubbele laadbodem is ideaal voor de oplaadkabel(s)

Hoe rijdt de auto? 

Een minpunt dat de e-2008 heeft overgenomen van de 2008 zijn de korte zittingen. Het kan uitdagend zijn om de ideale zitpositie te vinden en het is mogelijk dat je bij langere ritten ondersteuning mist aan je bovenbenen. Dit geldt zowel voor de mensen voor- als achterin.

De vering van de e-2008 is erg comfortabel. Niet snel merk je iets van oneffenheden op de weg. Ook drempels neemt de auto met Franse souplesse. Je weet de e-2008 nauwkeurig te plaatsen waar jij dat komt door de directe besturing waarbij elke aanpassing aan de stand van het stuur onmiddellijk wordt doorgegeven aan de wielen. Deze combinatie zorgt voor een uitstekende wegligging.

De e-2008 is comfortabel geveerd en ligt goed op de weg

De prettige besturing maakt de e-2008 een uitstekende auto voor in de stad. Dit wordt benadrukt door zijn kleine draaicirkel: voor een u-turn heeft de SUV slechts 10,4 meter nodig. Dit helpt niet alleen bij een volledige draai, ook inparkeren wordt een fluitje van een cent in de e-2008.

De drive mode schakelaar maakt van de e-2008 een veelzijdige reiscompagnon. Met een druk op de knop verander je de aard van het beestje in een handomdraai. Ga je voor zoveel mogelijk comfort? Dan laat je de auto lekker in ‘normaal’ staan. Hiermee biedt de e-2008 je een comfortabele en rustige rit met al het vermogen tot je beschikking.

Wanneer de actieradiusstress toeneemtkun je switchen naar ‘eco’. De auto neemt een deel van het vermogen weg (schakelt terug naar 81 pk) en schakelt minder noodzakelijke systemen zoals de airco of stoelververwarming uit. Als je juist op zoek bent naar een sportievere rit, kies je voor ‘sport’. De auto reageert gretiger op het gaspedaal. Hiermee gaat de actieradius wel naar beneden.

Met de drive mode-schakelaar kun je kiezen tussen eco, normaal of sport

Naar mijn mening past de normaal-modus het beste bij de auto. Comfort is waar deze auto voor staat. Acceleratie heb je door het directe koppel genoeg, waardoor de sport-modus overbodig lijkt. Mocht het echt spannend worden of je de eindbestemming haalt met je huidige lading komt de eco-modus uiteraard goed van pas.

Een andere handige feature die je zomaar een aantal kilometers extra actieradius kan geven is de brake-knop. Wanneer je deze indrukt, remt de e-2008 automatisch op de motor wanneer je het gaspedaal loslaat. Je kan dan dus grotendeels met één pedaal rijden. Door dit regeneratieve remmen laad je de accu tussentijds op.

Met de ‘brake-stand’ kun je kilometers toevoegen aan je actieradius

Gebruiksgemak

In de futuristische I-cockpit heb je het gevoel alsof je in een ruimteschip zit. Het stuur is opvallend klein en laag geplaatst en kan in de ideale zitpositie het zicht van het instrumentarium voor je blokkeren.

Het stuur in de e-2008 is opvallend klein

Op dit instrumentarium volg je zaken als de actieradius, hoe vol de batterij is, je snelheid, je wegpositie, welke systemen zijn ingeschakeld en wat de snelheidslimiet is. De 3D-weergave van het instrumentarium is een leuke optie en draagt bij aan het futuristische gevoel van het interieur.

De 3D-weergave van het instrumentarium is een leuke optie

De ‘pianotoetsen’ die te vinden zijn onder het 10 inch multimediascherm (7 inch bij de ‘Active-uitvoering’) bieden je zeggenschap over allerlei systemen in de e-2008. Je kunt zaken als klimaatregeling, navigatie, radio, bellen en instellingen hier bedienen. De fraaie vormgeving ten spijt: de knoppen zijn onoverzichtelijk en maken het daarom moeilijk voor de gebruiker. Al zul je er na een tijdje zeker aan wennen. Ook zijn veel zaken zoals bijvoorbeeld klimaatregeling verstopt in menu’s. Fysieke knoppen zouden de bediening hiervan een stuk eenvoudiger en gebruiksvriendelijker maken. Het blijft voor fabrikanten lastig om een balans te vinden tussen de hoeveelheid knoppen en gebruiksgemak.

Met de ‘pianotoetsen’ regel je alle zaken omtrent het infotainmentsysteem

Op het stuur vind je aan de linkerkant volumeknoppen en de voice-assist, aan de rechterkant onder andere een draaiknop voor de muziek en een knop om te bellen. Linksonder op het stuur vind je knoppen voor de adaptieve cruise control en de lane assist. Deze opties maken het rijden op de snelweg nog comfortabeler.

De auto rijdt hiermee semi-autonoom en stuurt bij wanneer je je rijstrook dreigt te verlaten. Wel is het belangrijk dat je ondanks de functie je handen aan het stuur houdt, iets dat het systeem je (iets te) nadrukkelijk op het hart drukt. Autonoom rijden is (nog) verboden in Nederland en Europa en het systeem mag dus alleen als hulpmiddel gebruikt worden.

Met een kleine hendel in het middenconsole kun je kiezen tussen P (Park), R (Reverse), N (Neutral), D (Drive) en M (Manual). Tevens is er een elektrische handrem beschikbaar met een knop waar P op staat. Ook zijn er parkeersensoren en een achteruitrijcamera aanwezig voor het veilig parkeren met de e-2008. Via een USB-kabel kun je je telefoon aansluiten, waarmee je gebruik kan maken van Apple CarPlay of Android Auto.

Peugeot heeft in het eigen navigatiesysteem toegevoegd waar je laadpalen kunt vinden in de buurt. Dit is erg handig en zorgt ervoor dat je niet snel in de stress zult raken over waar het volgende oplaadpunt is voor je e-2008.

Op de navigatiekaart vind je alle laadpalen in de buurt

Optiepakketten en prijzen

De Peugeot e-2008 is op dit moment beschikbaar in drie uitvoeringen:

Active: Dit is de standaardversie van de e-2008. Al vanaf deze uitvoering is de SUV rijk uitgerust met onder andere 7-inch touchscreen met Apple CarPlay/Android Auto, parkeerhulp achter, regeneratieve remmen met mogelijkheid tot eenpedaals rijden, cruise control, ventilatiesysteem met digitaal scherm en een pollenfilter, een warmtepomp en verschillende veiligheidsvoorzieningen zoals Active Lane Departure Warning System, vermoeidheidsherkenning en herkenning van verkeersborden met snelheidsbeperking.

Leaseprijs: vanaf €484,- per maand

Allure: Wanneer je een iets luxere versie wil van de e-2008 kies je voor de Allure-uitvoering. Deze uitvoering biedt je verschillende extra’s zoals LED-verlichting, half-kunstlederen bekleding, chroomaccenten rondom de zijramen, lichtmetalen velgen en zachte materialen in het dashboard.

Leaseprijs: vanaf €519,- per maand

GT: De GT-uitvoering is de meest luxe versie van de Peugeot e-2008. Deze versie biedt onder andere adaptieve cruise control, stop & go functie, parkeerinformatie rondom door middel van een radar, achteruitrijcamera, suède-kunstlederen bekleding, stemherkenningssysteem, een 10 inch multimediascherm, sfeerverlichting en actieve rijbaan controle en snelweg assistent.

Leaseprijs: vanaf €539,- per maand

Ik had de beschikking over de GT-uitvoering van de Peugeot e-2008

Verder zijn zaken als verschillende lakkleuren, winterbanden en losse opties zoals keyless entry bij elke uitvoering tegen een meerprijs te bestellen. 

Alternatieven

Wanneer je toch liever iets anders wil leasen dan de Peugeot e-2008, zijn er genoeg alternatieven te bedenken die in hetzelfde segment beschikbaar zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Opel Mokka-e, Citroën ë-C4 of Kia Niro EV?

Ga je liever voor een luxere optie? Kijk dan naar opties zoals de Tesla Model Y, Mercedes-Benz EQA of Audi Q4. Ben je een echte Peugeot-fan maar is de e-2008 om wat voor een reden dan ook niet helemaal wat je wil?

De Peugeot e-208 is de andere elektrische optie in het modellengamma van Peugeot. Hoeft het niet elektrisch te zijn? Dan kun je ook kiezen voor de Peugeot 308, de Peugeot 3008 of de Peugeot 5008.

Is de Peugeot e-2008 wat voor jou?

De Peugeot e-2008 is een fraaie, relatief ruime en comfortabele SUV. Wanneer je graag elektrisch wil gaan (of blijven) rijden en je vervoert vaker dan eens meerdere passagiers is de e-2008 een uitstekende keuze. De vormgeving van zowel het interieur als de buitenkant van de auto zijn strak en gedurfd.

Daarnaast voelt het rijden in de e-2008 erg comfortabel, mede door de uitstekende rijeigenschappen en de elektrische aandrijflijn. Extra gemak wordt geboden door het gebrek aan schakelen en enkele extra functies zoals de rijbaanassistent en de adaptieve cruise control.

Mindere punten van de auto zijn de korte zittingen die steun missen en de ingewikkelde pianotoetsen waarmee je het multimediasysteem aanstuurt. Wanneer je dit systeem echter eigen maakt valt het laatstgenoemde punt alleszins mee.

De e-2008 is standaard rijk uitgerust, met onder andere veel veiligheidssystemen. Dit maakt de SUV een hele veilige auto. Daarnaast is de specificatielijst verder uit te breiden door voor de Allure- of GT-uitvoering te kiezen. Met zaken als climate control, lichtmetalen velgen, keyless entry & start en een 3D digitaal instrumentarium breng je nog meer luxe in de auto.

De Peugeot 2008 is vanaf €484,- beschikbaar in de private lease. Dit is een heel schappelijke prijs voor de auto die je ervoor terugkrijgt. Dit maakt de e-2008 tot een van de beste opties van zijn klasse.