Rijtest: Opel Corsa (private lease)

Shane JebbinkShane Jebbink1 december 2022 om 14:18

De Opel Corsa is al sinds 1983 een begrip in Nederland. De huidige generatie van de Duitse hatchback kwam in 2019 uit en is al enkele jaren een van de populairste keuzes in zijn klasse. Hoe komt de Opel Corsa uit onze rijtest?

Rode Opel Corsa op een parkeerplaats

Wil jij de Opel Corsa private leasen? Zoek dan hier de beste Opel Corsa private lease deal.

Specificaties 

Auto: Opel Corsa

Versie: 1.2 Turbo 100pk GS Line

Motorisatie: Benzinemotor, 1.2 liter driecilinder (100 pk en 205 Nm)

Nieuwprijs (vanaf): €21,499,- (27.049,- voor deze versie)

Op het moment van schrijven biedt Opel een extra intruilbonus aan voor de Corsa, die de prijzen verandert: vanafprijs: €20.499,- (26.049,- voor deze versie)

Leaseprijs (vanaf): €319,- per maand (€410,- voor deze versie)

Aandrijving

Deze keer rijden we in de Opel Corsa 1.2 Turbo 100pk GS Line. In deze hatchback is een 1,2 liter driecilinder met turbo gelepeld die 100 pk (74 kW) levert. De Corsa heeft een topsnelheid van 194 km/h en voltooit een sprint naar 100 km/h vanuit stilstand in 9,9 seconden.

De driecilinder geeft je meer dan genoeg power en maakt van de Corsa een pittige hatchback. Met de handgeschakelde versnellingsbak kun je de auto zo sportief rijden als dat je zelf wil. Ook is het erg prettig op de snelweg om te beschikken over een zesde versnelling. Hierdoor is de Corsa een stuk zuiniger en minder rumoerig bij hogere snelheden.

Bij gemiddeld rijgedrag verbruikt de Corsa volgens de WLTP-standaarden 5,5 liter benzine per 100 kilometer (1 op 18,2). Deze verbruikscijfers zijn haalbaar wanneer je niet heel overdreven sportief rijdt. Voor auto van het formaat van de Corsa (B-segment) is dat een gemiddelde waarde.

Rode Opel Corsa 1.2 liter driecilinder met motorkap open
De Opel Corsa beschikt over een 1.2 liter driecilinder, goed voor 100 pk

Met deze aandrijving heeft de Corsa een maximale geremde aanhangermassa van 1.200 kilo. Ongeremd is het maximum 580 kilo. Daarmee is de Corsa geschikt voor zowel aanhangwagens als gemiddelde caravans.

Ruimte

De zitpositie voorin de Opel Corsa is goed. De zetels zijn comfortabel en bieden genoeg steun. Wanneer je bovengemiddeld lang bent kan de hoofdruimte redelijk krap zijn, maar dit zal enkel in uitzonderlijke gevallen een probleem vormen.

Achterin is de ruimte minder royaal. Of de Corsa een gezinsauto is hangt volledig af van de samenstelling van je gezin. Zijn je kinderen nog jonger en dus wat kleiner, dan is de Duitser geschikt. Wanneer je kinderen echter een groeispurt hebben doorgemaakt is de kans aanwezig dat ze gaan klagen over de beenruimte achterin. Ik heb een gemiddelde lengte (1,82) en zit met mijn knieën tegen de voorstoel gedrukt. Voor de lange ritten is dat niet comfortabel.

Beenruimte achterin de Opel Corsa
Achterin de Corsa houdt het niet over qua ruimte

In de kofferbak heb je ruimte voor 309 liter aan bagage. Dit maakt de Opel Corsa een subtopper in het B-segment. Wanneer je de achterbank neerklapt krijg je de beschikking over 1015 liter bagageruimte. Dit is een aardige waarde, maar er moet wel rekening gehouden worden met de ongelijke laadvloer die wordt gecreëerd door de positie van de achterbank.

Met neergeklapte banken beschik je over 1015 liter bagageruimte, maar wel met een ongelijke laadvloer

Hoe rijdt de auto? 

Dat de Corsa een compacte auto is, wil niet direct zeggen dat hij niet comfortabel is. De hatchback is ondanks dat het onderstel wat steviger is ingesteld prettig geveerd. Dit stevigere onderstel zorgt ervoor dat je lekker direct stuurt in de auto. Dit gecombineerd met het eerder genoemde pittige karakter van de motor maakt de Corsa een fijne en ook leuke auto.

De Corsa beschikt over een mooie balans van een stevig onderstel en comfortabele vering

De mooie balans van de auto uit Rüsselsheim zorgt ervoor dat je rustig kunt cruisen over de snelweg, maar even later ook sportief kunt rijden over de leuke b-wegen die Nederland te bieden heeft. Dit wordt versterkt wanneer je op de sport-knop drukt. Het karakter van de Corsa past ook perfect bij stadsgebruik.

De Corsa rijdt nog sportiever wanneer je op de sport-knop duwt

De rijke uitrusting biedt extra comfort tijdens het rijden. Met features zoals (adaptieve) cruise control en lane assist kun je de auto semi-autonoom laten rijden. Eerder gaven we al aan dat de zetels in de Corsa comfortabel zijn en veel ondersteuning bieden. Deze stoelen zijn zowel in hoogte als in lengte verstelbaar, waardoor je de ideale zitpositie moet kunnen vinden. Dit draagt bij aan het rijcomfort.

Naast directe sturing is ook de draaicirkel in de Corsa prettig klein. Dit maakt de Corsa makkelijk in te parkeren en geschikt voor stadsgebruik. Ook is de demping van het geluid uitstekend.

De handbak schakelt prettig en direct. De aanwezigheid van een zesde versnelling is zeker geen overbodige luxe en biedt een hoop rust op de snelweg. Wanneer je wat extra accelaratie nodig hebt kun je de auto zonder problemen wat hoger in zijn toeren rijden. De handgeschakelde versnellingsbak draagt naar mijn mening bij aan de veelzijdigheid van de Corsa.

De handbak draagt bij aan de veelzijdigheid van de Corsa

Gebruiksgemak

Eerder prees ik op deze website al de gebruiksvriendelijkheid van de Opel Mokka-e, en ik kan niet anders beweren dan dat de Corsa dit net zo goed doet. Logisch ook, aangezien de twee auto’s veel van de techniek delen. De Corsa is eenvoudig en gebruiksvriendelijk ingericht.

Het instrumentarium is overzichtelijk en biedt je informatie aan zoals je snelheid, de toegestane snelheid in de omgeving, de functies die je aan hebt staan, het aantal toeren dat je maakt, de temperatuur van de motor en hoeveel benzine je nog in de tank hebt zitten (met de geschatte actieradius).

Het instrumentarium is simpel vormgegeven

Met de knoppen op het stuur kun je zaken als de cruise control, snelheidsbegrenzer, belfunctie, spraakfunctie en je media bedienen. Naast het stuur vind je de knop waarmee je de verlichting van de Corsa kan instellen. Je kunt kiezen tussen automatische verlichting, groot licht of parkeerlicht. In de deur kun je de ramen en de spiegels elektrisch bedienen.

Wat er te zien is op het multimediascherm van 7 inch is te bepalen met de knoppen onder het scherm. Er zijn knoppen die je zeggenschap geven over de muziek, navigatie, de belfunctie, verschillende instellingen van de auto en Apple CarPlay/Android Auto. Dat dit allemaal losse fysieke knoppen zijn, is heel gebruiksvriendelijk en biedt een hoop overzicht.

Het 7-inch multimediascherm met de fysieke knoppen zijn heel gebruiksvriendelijk

Onder deze knoppen vind je een tweede knoppenrij die je bediening bieden over de temperatuur in de auto. Je kunt onder andere naar het menu gaan, instellen hoe hard de airco moet blazen en wat de temperatuur moet zijn in de auto. Ook dit gedeelte van het dashboard is prettig om in gebruik.

Met de fysieke knoppen stel je het gewenste klimaat in de Corsa moeiteloos in

In de middenconsole boven de versnellingspook vind je een rij knoppen waarmee je functies als de sportstand, lane assist en parkeersensoren kunt in- of uitschakelen. Onder de versnellingspook vind je de elektronische parkeerrem en een muntenhouder.

Optiepakketten en prijzen

De Opel Corsa is op dit moment beschikbaar in drie uitvoeringen:

Edition: Dit is de standaardversie van de Corsa. Deze uitvoering van de hatchback is standaard uitgerust met airconditioning, cruise control, lichtmetalen velgen, elektrische en verwarmbare spiegels, elektrische ruiten voor en veiligheidssystemen zoals een remassistent, stabiliteitscontrole, lane departure en verkeersbordherkenning. Deze versie van de Corsa is verkrijgbaar met 75 pk, maar tegen een meerprijs ook met 100 pk.

Leaseprijs: vanaf €319,- per maand

Elegance: Deze uitvoering is wat luxer en biedt je verschillende extra’s zoals elektrische ruiten achter, een armsteun, een lichtsensor en regensensor, LED-koplampen en volledig digitale instrumentatie. Daarnaast zit in deze uitvoering altijd de 1.2 liter motor met turbo, goed voor 100 pk.

Leaseprijs: vanaf €383,- per maand

GS Line: De GS Line-uitvoering is de meest luxe versie van de Opel Corsa die beschikbaar is (de Ultimate-uitvoering is niet leverbaar momenteel). Deze versie biedt onder andere 17-inch lichtmetalen velgen, adaptieve cruise control, sportstoelen, contrasterende dakkleur, zwarte hemelbekleding en een sportieve voor- en achterbumper. Ook is het mogelijk om te kiezen voor de achttraps automatische versnellingsbak. Wanneer je dit doet krijgt de auto een vermogensupgrade van 30 pk.

Leaseprijs: vanaf €410,- per maand

Ik had de beschikking over de GS Line-uitvoering van de Opel Corsa

Verder zijn zaken als verschillende lakkleuren, winterbanden en een trekhaak bij elke uitvoering tegen een meerprijs te bestellen. 

Alternatieven

Wanneer je toch liever iets anders wil leasen dan de Opel Corsa, zijn er genoeg alternatieven te bedenken die in hetzelfde segment beschikbaar zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Peugeot 208, de Hyundai i20 of de Seat Ibiza?

Als je liever een wat grotere hatchback wil, kun je bijvoorbeeld denken aan een Volkswagen Golf, een Kia Ceed of een Ford Focus. Ben je een echte Opel-fan maar is de Corsa om wat voor een reden dan ook niet helemaal wat je wil?

Voor een wat grotere hatchback kun je een Opel Astra private leasen. Laatstgenoemde is ook beschikbaar als stationwagon. Wil je liever een cross-over of SUV van het Duitse merk? Kijk dan bij de Opel Crossland, Opel Mokka of Opel Grandland.

Is de Opel Corsa wat voor jou?

De Opel Corsa is een veelzijdige hatchback die voor een brede doelgroep een interessante optie is. De auto heeft een uitstekende balans gevonden tussen comfort en sportief rijgedrag en is door verschillende functies een van beide kanten op te sturen.

Zo kun je de auto bijvoorbeeld met de sport-stand wat pittiger maken, terwijl de adaptieve cruise control en lane assist juist meer comfort bieden. De 1.2 turbomotor maakt de Corsa pittig en de besturing van de auto is direct en prettig.

Of de Corsa een goede gezinsauto is hangt zoals eerder aangegeven af van je gezinssamenstelling. Volwassen mensen en grotere kinderen hebben achterin niet veel been- en hoofdruimte. Wel zijn de stoelen zowel voor- als achterin comfortabel en bieden ze genoeg steun. De bagageruimte is prima in orde, al moet er wel rekening gehouden worden met de ongelijke laadvloer wanneer je de achterbank naar beneden klapt.

De standaarduitrusting is zeer net te noemen voor een B-segmenter. Wanneer je op zoek bent naar meer luxe of een wat sportievere uitstraling kun je terecht bij de Elegance-uitvoering of de GS Line-uitvoering.

De Opel Corsa is vanaf €319,- beschikbaar. Voor dat bedrag krijg je een dynamische, veelzijdige en gebalanceerde hatchback, die in het B-segment een van de betere opties is.