Rijtest: Opel Mokka-e (private lease)

In 2020 bracht Opel de derde generatie van de Mokka op de markt. Hierbij werd niet alleen een benzineversie, maar ook een Mokka met een elektrische aandrijflijn geïntroduceerd: de Opel Mokka-e. Houdt de Duitser zich staande in het overvolle cross-over segment?
Wil jij de Opel Mokka-e private leasen? Zoek dan hier de beste Opel Mokka-e private lease deal.
Specificaties
Auto: Opel Mokka-e
Versie: 50-kWh 136pk Ultimate 11 kW
Motorisatie: Elektromotor (136 pk en 260 Nm)
Nieuwprijs (vanaf): €38,449,- (42.749,- voor deze versie)
Op het moment van schrijven biedt Opel een subsidie aan voor de Mokka-e, die de prijzen verandert: vanafprijs: 35.549,- (39.799,- voor deze versie)
Leaseprijs (vanaf): €476,- per maand (€579,- voor deze versie)
Aandrijving
Deze keer krijg ik de beschikking over een Opel Mokka-e Ultimate 11 kW. De EV (electric vehicle) heeft een elektromotor die 136 pk en 260 Nm produceert. Met zijn accupakket van 50 kWh heeft de Mokka-e een actieradius van 324 kilometer (volgens de officiële testmethode WLTP). De maximumsnelheid van de Mokka-e is begrensd op 150 km/h. Een sprint van 0 naar 100 completeert de Duitser in 9 seconden.

Omdat de Mokka-e een elektrische auto is beschikt de auto bij accelereren direct over veel kracht, waardoor de cross-over in de eerste meters rap is. Dit is ideaal in het stadsverkeer en bij bijvoorbeeld inhaalmanoeuvres op de snelweg. Omdat het een elektrische motorisering betreft hoeft er niet geschakeld te worden. Dit maakt de auto extra comfortabel.
Uiteraard hoor je geen motorgeluid in de auto door de elektromotor. Ook windgeruis is amper hoorbaar, dit maakt de Mokka-e tot een enorm stille reisgenoot. Het gemiddelde verbruik van deze versie van de Mokka-e is volgens Opel 14,7 kWh per 100 kilometer. Een realistischer verbruik is echter tussen 18 en 20 kWh per 100 kilometer, afhankelijk van je rijgedrag.

Met de elektrische aandrijving is de Mokka-e niet geschikt voor een aanhanger. Hoewel een elektrische motor erg geschikt is voor het trekken van een aanhanger, verbruikt het veel te veel stroom om de actieradius nog zinnig te houden.
Ruimte
Met een bagageruimte van 310 liter blinkt de Opel Mokka-e niet uit. Dit is mede te wijten aan het accupakket dat de EV met zich mee moet dragen: de benzineversie van de Mokka heeft namelijk 40 liter extra bagageruimte.

Wanneer je de achterbank naar beneden klapt is de bagageruimte uit te breiden tot 1060 liter. Met een hendel kun je de laadvloer wegklappen zodat je bij de dubbele bodem kan komen. Deze is handig om je laadkabels in op te bergen.

Voorin de Mokka-e is het goed vertoeven. De stoelen zijn zeer comfortabel en bieden voldoende steun. Daarnaast zijn de zetels op deze Ultimate-uitvoering van de Mokka erg fraai afgewerkt, met een mix van kunstleer en alcantara.
De passagiers achterin hebben het, afhankelijk van hun lengte, minder getroffen. De beenruimte houdt op de achterbank namelijk niet over. Ik zit met mijn 1 meter 82 met mijn knieën tegen de bestuurderstoel (die in mijn ideale rijpositie staat).

Hoe rijdt de auto?
Wat direct opvalt als je met de Mokka-e gaat rijden is hoe soepel dit verloopt. Zoals eerder vermeld komt de auto lekker vlot van zijn plek en biedt hij je altijd een zeer comfortabele, stille en vooral soepele rit. De auto voelt erg solide aan op de weg en heeft een goede wegligging. De auto laat zich makkelijk en voorspelbaar plaatsen.
De Mokka-e is prettig geveerd, waardoor je niet hoeft te vrezen voor een hobbelige rit wanneer je over een minder ideaal wegdek gaat rijden. Ook drempels vormen geen probleem voor de Mokka-e. Dat komt ook door zijn wat hogere rijhoogte. En dat maakt het in- en uitstappen ook weer gemakkelijk.
Door middel van de parkeersensoren rondom de auto en de draaicirkel van 11,1 meter laat de Mokka-e zich gemakkelijk parkeren. Wanneer je de auto geparkeerd hebt, kies je met de hendel voor ‘P’, waarna de auto automatisch de elektrische parkeerrem inschakelt.
Verder kun je met de hendel kiezen om achteruit te rijden (R), de auto in neutraal te zetten (N) en vooruit te rijden (D). Ook de brake-stand is een optie (B), waarmee je de auto meer op de motor laat afremmen. Dit is een ideale optie in elektrische auto’s: het batterijpakket wordt tijdens het remmen opgeladen waardoor je minder brandstof verbruikt. Dit maakt de auto zeer zuinig en dus geschikt voor stadsgebruik.

Hoe zuinig je rijdt met de Mokka-e is verder nog aan te passen door gebruik te maken van de drive mode-schakelaar. Met deze schakelaar kun je kiezen tussen de standen eco, normaal en sport.
Al de beschikbare standen zijn nuttig en bieden een mogelijkheid om de auto te laten rijden hoe je dat graag wil. Zo bespaar je een hoop stroom met ‘eco’, is ‘normaal’ erg comfortabel en wordt de auto sportiever in ‘sport’. Het verbruik is per stand bij te houden in het menu van de Mokka.

Gebruiksgemak
Opvallend is hoe simpel en daarmee gebruiksvriendelijk het interieur van de Opel Mokka-e is vormgegeven. Op het instrumentarium voor je zie je of je met je rijstijl aan het laden, of juist energie aan het gebruiken bent.
Daarnaast zie je hoe snel je gaat en hoeveel procent nog aanwezig is in het accupakket. Ook is te zien welke systemen je momenteel aan hebt staan, hoeveel kilometers de auto heeft gereden, hoeveel kilometer actieradius je nog hebt voordat je weer moet bijladen, en wat de geldende snelheidslimiet is op de weg waarop je rijdt.

Op het stuur zijn verschillende systemen te beheren. Zo kun je op de linkerkant van het stuur bijvoorbeeld allerlei zaken rondom de cruise control instellen, terwijl de rechterkant je controle geeft over voice control, bellen en je media.

Onder het multimediascherm kun je met fysieke knoppen switchen tussen de menu’s van de Mokka-e. Zo kun je de media, navigatie, belfunctie en instellingen beheren. Ook kun je naar het Apple CarPlay/Android Auto scherm gaan, dat standaard is vanaf het Elegance-uitrustingsniveau.

Onder deze knoppen kun je nog een rij knoppen vinden die alles te maken hebben met de klimaatregeling in de auto. In het middenconsole kun je meer knoppen vinden voor extra opties als lane assist en parkeerhulp. Het systeem en de vormgeving is net zoals het instrumentarium eenvoudig en daarmee gebruiksvriendelijk.

Optiepakketten en prijzen
De Opel Mokka-e is op dit moment beschikbaar in vier uitvoeringen:
Edition: Dit is de standaardversie van de Mokka. Deze uitvoering van de Duitser is uitgerust met onder andere LED-verlichting, een 7-inch digitaal instrumentenpaneel en een 7-inch kleuren touchscreen inclusief bluetooth en DAB+ radio, 16 inch lichtmetalen velgen en verschillende veiligheidsvoorzieningen zoals Active Lane Keep Assist, vermoeidheidsherkenning en herkenning van verkeersborden met snelheidsbeperking.
Leaseprijs: vanaf €476,- per maand
Elegance: Deze uitvoering is wat luxer ingesteld, en biedt je verschillende extra’s zoals bijvoorbeeld sfeerverlichting, achteruitrijcamera panoramisch 180 graden, parkeersensoren achter, 17 inch Lichtmetalen velgen en Apple CarPlay & Android auto ondersteuning.
Leaseprijs: vanaf €496,- per maand
GS Line: Dit is de op één na meest luxe uitvoering van de Opel Mokka-e. Deze versie biedt onder andere zwarte hemelbekleding, aluminium pedalen, sport rijmodus, donker getinte ramen achter en verschillende zwarte accenten met het zogenaamde Black pakket, waaronder de Opel-logos, bodembeschermers en dakkleur.
Leaseprijs: vanaf €519,- per maand
Ultimate: De Ultimate-uitvoering is de meest luxe versie van de Opel Mokka-e. Deze upgrade voorziet je van onder andere verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel, alcantara bekleding in Jet Black, digitaal instrumentenpaneel Pure Panel met 12 inch kleureninfodisplay, keyless Entry & Start, 18 inch lichtmetalen velgen, Multimedia Navi Pro met 10 inch kleuren touchscreen en veiligheidsvoorzieningen als de dode hoek waarschuwing, side distance warning en parkeersensoren voor en achter.
Leaseprijs: vanaf €579,- per maand

Verder zijn zaken als verschillende lakkleuren, winterbanden en losse opties tegen een meerprijs te bestellen.
Alternatieven
Kan de Opel Mokka-e je toch niet helemaal overtuigen? Er zijn genoeg alternatieven te bedenken in het segment waar de auto zich in bevindt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de Peugeot 2008, MG ZS of de Mazda CX-30.
In een wat hogere klasse zitten auto’s als de Kia Niro, Renault Megane E-Tech of Volvo XC40. Heb je het liefst een Opel, maar is de Mokka-e niet wat je zoekt?
Voor een hatchback kun je een Opel Corsa of een Opel Astra private leasen. Eerstgenoemde is ook beschikbaar als EV, terwijl de Astra ook beschikbaar is als stationwagon. Wil je liever een grotere SUV van het Duitse merk? Kijk dan bij de Opel Crossland en Opel Grandland.
Is de Opel Mokka-e wat voor jou?
De Opel Mokka-e is een mooie, solide en vooral gebruiksvriendelijke auto. De menu’s en de knoppen zijn eenvoudig en daarmee logisch vormgegeven, wat het gebruikscomfort heel hoog maakt.
De stoelen zijn erg comfortabel en bieden je genoeg steun om moeiteloos lange ritten te maken met de Mokka-e. Daarnaast is de wegligging van de elektrische cross-over uitstekend en weet je de auto precies te plaatsen hoe jij wil door het fijne stuurgedrag.
Achterin is de beenruimte niet heel royaal, wat een punt is waar je rekening mee moet houden. Wanneer je vaak meerdere gemiddeld lange mensen moet vervoeren in de Mokka-e is dit wellicht niet de ideale auto voor jou. Ook met zijn bagageruimte is de Mokka-e geen uitblinker. Voordeel van de wat hogere zithoogte van de Mokka is de gemakkelijke in- en uitstap.

De Mokka-e is standaard rijk uitgerust, met onder andere veel veiligheidssystemen en snufjes om je ritten zo comfortabel mogelijk te maken. Dit valt verder aan te vullen door een rijker uitgeruste uitvoering te kiezen van de Opel Mokka-e. Opties als keyless entry & start, 18 inch lichtmetalen velgen, automatisch grootlicht, chrome sierlijsten en parkeersensoren voor en achter komen daarmee binnen handbereik.
De Opel Mokka-e is te leasen vanaf €476,-, wat zeker voor een elektrische auto een schappelijke prijs is. Dit gecombineerd met zijn hoge comfort en soepele rijeigenschappen maakt de Duitse EV een van de beste opties in zijn segment.
Bron afbeeldingen: Ella Vogelsang Fotografie