Rijtest: Peugeot 2008 (private lease)

Shane JebbinkShane Jebbink11 november 2022 om 14:16

Peugeot is met zijn nieuwe stijl van vormgeving een nieuwe weg ingeslagen die veel mensen kan bekoren. Tel daarbij op dat SUV’s enorm populair zijn in Nederland, en je moet haast wel een succesformule hebben. We hebben een week de beschikking over de Peugeot 2008, om te testen of deze compacte SUV aan de hooggespannen verwachtingen kan voldoen.

peugeot-2008

Wil jij de Peugeot 2008 private leasen? Zoek dan hier de beste Peugeot 2008 private lease deal.

Specificaties 

Auto: Peugeot 2008 SUV

Versie: GT Pack 1.2 PureTech 130

Motorisatie: Benzinemotor, 1.2 liter driecilinder (130 pk en 230 Nm)

Nieuwprijs (vanaf): €31.510,- (38.850,- voor deze versie)

Leaseprijs (vanaf): €359,- per maand

Aandrijving

We beschikken een week over de Peugeot 2008 SUV GT Pack 1.2 PureTech 130. Zoals de naam al verklapt beschikt deze compacte SUV over 130 pk (96 kW), die wordt geleverd door een 1.2 liter driecilinder benzinemotor. De 2008 heeft een topsnelheid van 199 km/h en doet er 9,9 seconden over om van 0 naar 100 km/h op te trekken. Die prestaties zijn ruim voldoende om prima met het verkeer mee te komen.

Waar het een tijd terug ondenkbaar was dat een driecilinder een SUV moest aandrijven, kan dit door de sterke ontwikkeling die de benzinemotor heeft doorgemaakt tegenwoordig prima. De krachtbron past goed bij de 2008 en laat je geen moment denken dat de Fransman power mist onder de motorkap.

De Peugeot 2008 beschikt over een achttraps automatische versnellingsbak, waarbij je ook met de hand kunt schakelen wanneer je dit zou willen. Dit kun met de schakelflippers die zich achter het stuur bevinden. Dankzij de acht versnellingen gaat het schakelen erg comfortabel. De gemiddelde rijder heeft geen enkele reden om de flippers te gebruiken.

De motor maakt niet overmatig veel geluid. Het is niet rumoerig tijdens het rijden. Het gemiddelde verbruik van deze versie van de 2008 is 1 op 16,7 (6,0 liter per 100 kilometer). Dit is althans het fabrieksverbruik dat Peugeot opgeeft. Tijdens de testperiode komen we uit op een verbruik van 1 op 15.

Met deze aandrijving heeft de 2008 een maximale geremde aanhangermassa van 1.200 kilo. Ongeremd is het maximum 640 kilo. Daarmee is de 2008 geschikt voor zowel aanhangwagens als gemiddelde caravans.

De Peugeot 2008 beschikt over een 1.2 liter driecilinder, goed voor 130 pk

Ruimte

Met de beenruimte zit het wel snor in de Peugeot 2008, zowel voor de passagiers voorin als achterin. Ook met de hoofdruimte is niets mis. De Peugeot 2008 beschikt over een bagageruimte van 405 liter, wat hem in zijn klasse niet meer dan een middenmotor maakt. De ruimte is wel uitbreidbaar tot 1467 liter wanneer je de achterbank naar beneden klapt. Ook is de laadvloer met een hendel naar beneden verstelbaar, wat zorgt voor een diepere bagageruimte.

De Peugeot beschikt over een bagageruimte van 405 liter, dat uitbreidbaar is tot 1467 liter

Hoe rijdt de auto? 

Laten we aftrappen met een van de grootste minpunten van de auto. De stoelen zien er door de mooie materialen die zijn gebruikt fraai uit en lijken comfortabel maar hebben een nadeel: de ondersteuning van je bovenbenen is niet geweldig.

Zowel voor- als achterin hadden de zittingen langer mogen zijn.

Dit is het resultaat van een opvallend korte zitting en de sportieve zitpositie in de 2008. Met een lengte van 1,82 ben ik niet langer dan de gemiddelde Nederlandse man, maar heb ik al last van de korte zittingen. Voor de passagiers die achterin plaatsnemen geldt hetzelfde: ook zij missen wat comfort. Dit zorgt ervoor dat mensen de zitpositie zowel voor- als achterin als ongemakkelijk zouden kunnen ervaren.

Wat de 2008 goed doet is de vering. Deze is merkbaar comfortabel ingesteld, waardoor je het bijna niet zult merken als je op een minder goed wegdek rijdt. Ook de wegligging van de SUV is uitstekend. Dit komt mede omdat het sturen van de auto licht maar wel direct is, waardoor je het gevoel hebt dat je de 2008 goed kan plaatsen.

Het rijcomfort wordt tevens versterkt door de relatief kleine draaicirkel van 10,4 meter. Bepaalde manoeuvres die je in andere SUV’s zouden laten zweten zijn voor deze Fransman makkelijk uit te voeren. Over het geluidscomfort hadden we het al: door de stille motor is het niet rumoerig in de 2008.

De achttraps versnellingsbak schakelt compleet ongemerkt en zonder haperingen, wat veel comfort biedt. Mocht je het in bepaalde situaties nodig vinden om zelf te schakelen, kan dit door gebruik te maken van de schakelflippers. De kracht van de motor en de soepele versnellingsbak geven echter amper een reden om zelf te schakelen. Bij het afremmen op de motor in berggebieden is het een handige functie.

Zoals we eerder aangaven past de krachtbron goed bij de Peugeot 2008. De motor reageert adequaat wanneer je het gaspedaal intrapt en is rap genoeg om je probleemloos te leiden door het drukke Nederlandse verkeer. Hoe de motor reageert op het gaspedaal is aan te passen door gebruik te maken van de drive mode-schakelaar.

Met de drive mode-schakelaar kun je kiezen tussen eco, normaal of sport

Met deze schakelaar kun je kiezen tussen de standen eco, normaal of sport. In de stand ‘eco’ zorg je er vanzelfsprekend voor dat de auto zo zuinig mogelijk omgaat met de benzine. Wanneer je kiest voor ‘normaal’ probeert de auto op een zo comfortabel mogelijke manier rond te rijden, terwijl ‘sport’ zorgt voor een sportievere rijervaring. In deze modus trekt de 2008 langer door in de toeren en reageert de auto sneller en gevoeliger op het gaspedaal.

Ik zou echter de sport-stand vermijden, aangezien de Peugeot 2008 daardoor heel onrustig wordt. Naar mijn mening past dit schokkerige en bijna paniekerige gedrag van de auto niet bij zijn comfortabele aard.

Gebruiksgemak

Het I-cockpit is enorm fraai vormgegeven en geeft je een futuristisch gevoel. Het stuur is opvallend klein, en bovendien lager geplaatst dan in andere auto’s. Dit is iets waar je de eerste kilometers zeker aan moet wennen. Voor het stuur heb je het instrumentarium, waarop je informatie kunt vinden zoals hoe vol je tank is (en wat je actieradius nog is), de wegpositie van de auto, hoe snel je gaat en de temperatuur van de motor.

Door de plaatsing van het stuur en mijn ideale zitpositie blokkeert het stuur het zicht op een deel van de meters. Wel moet gezegd worden dat de vormgeving van het instrumentarium heel fraai is. Dit geldt vooral wanneer je voor de 3D-weergave optie kiest waarbij sommige cijfers voor het display lijken te zweven.

Het zicht op het instrumentarium wordt bij mij geblokkeerd door het stuur

Met de door Peugeot genoemde ‘pianoknoppen’ regel je van allerlei zaken die je kunt vinden op je touchscreen. Je moet hierbij denken aan de radio, klimaatregeling, navigatie, bellen, instellingen en gevaarlichten. Hoewel het er mooi uitziet is het systeem behoorlijk onoverzichtelijk en kan het meerdere pogingen kosten tot je de functie die je voor je wilt hebben ook daadwerkelijk voor je hebt. Ook is het onhandig dat de klimaatregeling via het scherm moet worden geregeld. Fysieke knoppen zijn gebruiksvriendelijker.

Met de ‘pianotoetsen’ regel je alle zaken omtrent het infotainmentsysteem

Op het stuur vind je aan de linkerkant volumeknoppen en de voice-assist, aan de rechterkant onder andere een draaiknop voor de muziek en een knop om te bellen. Linksonder op het stuur vind je knoppen voor de adaptieve cruise control en de lane assist. Deze opties maken het rijden op de snelweg nog comfortabeler. De auto rijdt hiermee semi-autonoom en stuurt bij wanneer je je lijn dreigt te verlaten. Wel is het belangrijk dat je ondanks de functie je handen aan het stuur houdt, iets wat het systeem je (iets te) nadrukkelijk op het hart drukt. Autonoom rijden is (nog) verboden in Nederland en Europa en het systeem mag dus alleen als hulpmiddel gebruikt worden.

Met een kleine hendel in het middenconsole kun je kiezen tussen P (Park), R (Reverse), N (Neutral), D (Drive) en M (Manual). Tevens is er een elektrische handrem beschikbaar met een hendel waar P op staat. Ook zijn er parkeersensoren en een achteruitrijcamera aanwezig voor het veilig parkeren met de 2008. Via een USB-kabel kun je je telefoon aansluiten, waarmee je gebruik kan maken van Apple CarPlay of Android Auto.

Via de USB-kabel kan je gebruik maken van Apple CarPlay/Android Auto

Optiepakketten en prijzen

De Peugeot 2008 is op dit moment beschikbaar in drie uitvoeringen:

Active: Dit is de standaardversie van de 2008. Deze uitvoering van de SUV is al rijk uitgerust met onder andere een 7-inch touchscreen met Apple CarPlay/Android Auto, parkeerhulp achter, DAB-radio met zes speakers, cruise control met snelheidsbegrenzer en verschillende veiligheidsvoorzieningen zoals Active Lane Departure Warning System, vermoeidheidsherkenning en herkenning van verkeersborden met snelheidsbeperking.

Leaseprijs: vanaf €359,- per maand

Allure: Deze uitvoering is wat luxer en biedt je verschillende extra’s zoals een elektrisch bediende handrem, half-lederen bekleding, climate control, 17 inch lichtmetalen velgen, elektrisch inklapbare buitenspiegels en zachte materialen in het dashboard.

Leaseprijs: vanaf €374,- per maand

GT: De GT-uitvoering is de meest luxe versie van de Peugeot 2008. Deze versie biedt onder andere een krachtigere motor (130 in plaats van 100 pk), keyless entry & start (waarbij je de sleutel in je zak kunt houden), parkeersensoren voor, 3D digitaal instrumentenpaneel, passieve dodehoekbewaking en full LED koplampen.

Leaseprijs: vanaf €549,- per maand

Ik had de beschikking over de GT-uitvoering van de Peugeot 2008

Verder zijn zaken als verschillende lakkleuren, winterbanden en een trekhaak bij elke uitvoering tegen een meerprijs te bestellen. 

Alternatieven

Wanneer je toch liever iets anders wil leasen dan de Peugeot 2008, zijn er genoeg alternatieven te bedenken die in hetzelfde segment beschikbaar zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Volkswagen Taigo, Opel Mokka of Suzuki Vitara?

Als je liever wat meer ruimte wilt, kun je bijvoorbeeld denken aan een Dacia Duster, Seat Ateca of een Hyundai Tucson. Ben je een echte Peugeot-fan maar is de 2008 om wat voor een reden dan ook niet helemaal wat je wil?

Voor een hatchback kun je een Peugeot 208 of Peugeot 308 private leasen. Laatstgenoemde is ook beschikbaar als stationwagon. Wil je liever een wat grotere SUV van het Franse merk? Kijk dan bij de Peugeot 3008 en de Peugeot 5008.

Is de Peugeot 2008 wat voor jou?

De Peugeot 2008 is een mooi vormgegeven SUV en biedt een hoop beenruimte. Hiermee is de Fransman een goede gezinsauto. Wel merken we op dat de zittingen heel kort zijn en daarmee als oncomfortabel kunnen worden ervaren.

Door de eigenzinnige I-cockpit voelt het interieur heel luxueus en futuristisch aan. De motorisering past goed bij de auto en is heel stil. Door verschillende functies als de rijbaanassistent en de adaptieve cruise control kun je heel comfortabel rijden met de Peugeot, die hierdoor semi-autonoom kan opereren.

De 2008 is standaard rijk uitgerust, met onder andere veel veiligheidssystemen. Dit maakt de SUV een hele veilige auto. Daarnaast is de specificatielijst verder uit te breiden door voor de Allure- of GT-uitvoering te kiezen. Met zaken als climate control, lichtmetalen velgen, keyless entry & start en een 3D digitaal instrumentarium breng je nog meer luxe in de auto.

De Peugeot 2008 is vanaf €359,- beschikbaar in de private lease, wat een hele schappelijke prijs is voor de auto die je ervoor terugkrijgt. Dit maakt de 2008 tot een van de beste opties van zijn klasse.

Bron afbeeldingen: Ella Vogelsang Fotografie