Rijtest: Kia Niro HEV (private lease)

Shane JebbinkShane Jebbink3 oktober 2022 om 16:50

Dat cross-overs Nederland hebben veroverd, blijkt wel uit de overweldigende verkoopcijfers van de Kia Niro uit 2020 en 2021. In beide jaren was het sterke staaltje Koreaans design de koploper in de verkooplijsten. Des te meer druk komt er op de nieuwe generatie Niro, die de zware taak krijgt om zijn enorm succesvolle broer op te volgen. Wij kregen een paar dagen de beschikking over de hybride versie (HEV) van de nieuwe Niro voor een test.

kia-niro-hev2

Wil jij de nieuwe Kia Niro private leasen? Zoek dan hier de beste Kia Niro private lease deal.

Specificaties 

Auto: Kia Niro 

Versie: 1.6 GDi Hybrid Launch Edition

Motorisatie: Hybride aandrijflijn, 1.6 liter viercilinder (105 pk) gekoppeld aan een elektromotor (44 pk), 141 pk gecombineerd

Nieuwprijs (vanaf): €31.995,-

Leaseprijs (vanaf): €446,- per maand

Aandrijving

We testen de Niro 1.6 GDi Hybrid Launch Edition. Deze versie van de cross-over beschikt over een 1.6 liter viercilinder (105 pk) die gekoppeld wordt aan een elektromotor (44 pk). Gecombineerd zorgen zij voor een vermogen van 141 pk. De Niro heeft een topsnelheid van 165 km/h en sprint in 10,4 seconden van 0 naar 100 km/h. 

Omdat het een reguliere hybride betreft – ook wel een HEV genoemd – is het niet mogelijk om een grote afstand enkel op de elektrische motor te rijden. Het zware werk wordt verricht door de traditionele verbrandingsmotor, de elektromotor is er voor de ondersteuning.

Zo helpt de elektromotor bijvoorbeeld bij het optrekken en versnellen. De combinatie van de twee motoren zorgt voor een gemiddeld verbruik (fabrieksopgave) van 1 op 20,4 (4,9 liter per 100 kilometer). Voor een grote auto als de Niro is dat een heel nette waarde.

Met deze aandrijving heeft de Niro een maximale geremde aanhangermassa van 1.300 kilo. Ongeremd is het maximum 600 kilo. Daarmee is de Niro geschikt voor zowel aanhangwagens als gemiddelde caravans.

Ruimte

De Niro is een prima gezinsauto. Zowel voor de bestuurder en bijrijder als voor de achterbankzitters is de beenruimte ruim voldoende. Daarnaast beschikt de Niro over 451 liter bagageruimte, die uitbreidbaar is naar 1449 liter wanneer je de achterbank naar beneden klapt. Deze cijfers zorgen ervoor dat de Niro een hoogvlieger is in zijn klasse (crossovers) qua ruimte. 

Hoe rijdt de auto? 

Het rijden in de Niro is heel comfortabel. De auto voelt luxueus aan. De auto verwelkomt je bij het starten met een karakteristiek muziekje en het automatisch goedzetten van je stoel, die overigens goed ondersteuning biedt en comfortabel zit. Ook bij de wat scherpere bochten word je goed op je plek gehouden door de Koreaanse zetels. 

De luxe ‘Launch Edition’ waarin we hebben gereden staat op 18 inch lichtmetalen velgen, maar dit gaat niet ten koste van het comfort tijdens het rijden. In de Kia merk je weinig tot niets van oneffenheden in de weg en met drempels gaat hij heel gebalanceerd om. Ook is het in de Niro heel stil en hoef je opvallend weinig je stem te verheffen wanneer je een gesprek met je bijrijder voert. 

Het weggedrag van de Niro kan ons bekoren. De cross-over rijdt soepel en comfortabel en reageert adequaat maar niet paniekerig op stuurbewegingen. Het overschakelen van de elektrische aandrijflijn naar de verbrandingsmotor en terug gaat compleet naadloos, net zoals het schakelen van de zestraps automatische versnellingsbak die gekoppeld is aan de benzinemotor. 

De enige situatie wanneer je iets van het schakelen merkt is als je plotseling het gaspedaal volledig indrukt, wanneer je bijvoorbeeld een inhaalactie maakt op de snelweg. De Niro neemt een moment om terug te schakelen waardoor de motor de benodigde stuwkracht kan aanbieden. Dit is wat minder comfortabel, maar is te voorkomen door minder abrupt op het gaspedaal te drukken. 

De acceleratie in de Niro is mede door de ondersteunende elektromotor rap. De motorisering past overigens goed bij de auto. . De Niro is geen snelheidsduivel, maar daar is de Koreaan ook helemaal niet voor bedoeld. Deze auto brengt je comfortabel en veilig van A naar B. 

Wanneer je toch iets meer pit wil in de Niro kun je op de ‘Drive Mode’ knop drukken op het tweespaaksstuur. Hiermee kies je tussen ‘Eco-mode’ en ‘Sport-mode’. Door te wisselen naar de ‘Sport-mode’ veranderen niet alleen de digitale meters op je dashboard, maar wordt de Niro ook een stuk gewilliger.

De auto trekt wat langer door in de toeren en laat als resultaat ook meer van zich horen wanneer je op het gaspedaal drukt. De sport-modus maakt de auto van een comfortabele stille compagnon tot een pittige reisgenoot.

Het tweespaaksstuur met de ‘Drive Mode’ knop

Gebruiksgemak

Kia heeft een aantal bedieningsknoppen op eigenzinnige en intelligente manier vormgegeven. Onder het 10,25 inch instrumentenpaneel en de aircoroosters vind je twee draaiknoppen. Deze bieden je zeggenschap het volume van de radio de keuze van radiostation of andere muziek. 

Met een druk op een digitale knop op het vlakke digitale scherm tussen de draaiknoppen verandert de functie van de twee fysieke knoppen. Nu kun je de klimaatregeling in de auto bedienen. Op deze manier behoudt Kia op slimme wijze de handmatige knoppen voor belangrijke functies die je vaak gebruikt in de auto, zonder deze dieper te verstoppen in het systeem (zoals veel andere merken wel doen). 

Kia heeft de knoppen op een handige manier vormgegeven

Op het stuur vind je aan de linkerkant functies als de actieve rijbaanassistentie en adaptieve cruise control. Daaronder vind je de eerder benoemde ‘Drive-mode’ knop. Aan de rechterkant van het stuur moet je zijn als je het volume of het radiostation of de nummerkeuze wil aanpassen. Ook de spraakherkenning en de handsfree belfunctie is hier te bedienen. 

De Niro beschikt zoals eerder benoemd standaard over een zestraps automatische versnellingsbak. Je zet de auto niet in de versnelling met een pook, maar met een draaiknop. Met D (drive) rij je vooruit, terwijl je met R (reverse) logischerwijs achteruit kunt rijden. Met N (neutral) zet je de auto in neutrale stand, waarna je op de P (park) drukt om de auto te parkeren.

De Launch-edition biedt je een uitstekende geluidservaring door de ingebouwde Harmon Kardon-geluidsinstallatie. In de auto zijn vier usb-aansluitingen te vinden, waarvan er twee centraal geplaatst zijn. De usb-c aansluiting biedt de mogelijkheid tot Apple Carplay/Android Auto. Ook de bekende 12v-aansluiting is aanwezig in de Niro. 

Verder zijn er enkele leuke functies te ontdekken in de Niro zoals de autohold-knop op de handrem, flippers die bepalen hoe hard de auto afremt op de motor en dus remenergie terugwint en het head-up display. Laatstgenoemde zorgt ervoor dat je zonder je ogen van de weg te houden zowel de snelheid als de routeplanning in de gaten kan houden.

Optiepakketten en prijzen

De Kia Niro Hybrid is beschikbaar in vier uitvoeringen:

Comfortline: Dit is de standaardversie van de Niro. Je bent al rijk uitgerust in deze uitvoering met onder andere een 8 inch instrumentenpaneel, achteruitrijcamera, Apple Carplay/Android Auto, LED-verlichting, 16 inch lichtmetalen velgen en talloze veiligheidsfuncties zoals actieve rijbaanassistentie en adaptieve cruise control. 

Leaseprijs: vanaf €446,- per maand

DynamicLine: Deze uitvoering biedt je enkele extra’s, zoals een 10,25 inch instrumentenpaneel, parkeersensoren voor, regensensor, ambient lighting, bekleding in stof/lederlook combinatie en een smart key met start-/stopknop. 

Leaseprijs: vanaf €460,- per maand

DynamicPlusLine: de DynamicPlusLine biedt je extra upgrades, zoals dodehoekassistentie, uitstapassistentie, head-up display, schuif-/kanteldak, stuur- en stoelverwarming en LED-interieurverlichting.

Leaseprijs: vanaf €569,- per maand

Launch Edition: de Launch Edition is de meest luxe uitvoering van de Kia Niro. Zaken als Harmon Kardon speakers, afwijkende kleur van C-stijl, lederlook bekleding en 18 inch velgen zijn inclusief in dit pakket. 

Leaseprijs: op dit moment niet beschikbaar bij onze aanbieders

Verder zijn zaken als verschillende lakkleuren, winterbanden en een trekhaak bij elke uitvoering tegen een meerprijs te bestellen. 

Alternatieven

Wanneer de Kia Niro niet helemaal jouw smaak is of niet bij jouw budget past, zijn er talloze alternatieven te bedenken die in hetzelfde segment vallen. Wanneer je liever wat minder geld uitgeeft (en minder ruimte nodig hebt in het geval van de Seat) zijn de Seat Arona, Peugeot 2008 of Dacia Duster goede opties.

Als je wel graag een hybride cross-over wil, kun je denken aan de Nissan Juke of de Suzuki S-Cross. Als je liever een wat grotere auto wil zijn de Hyundai Tucson, Peugeot 5008 of Volkswagen Tiguan goede keuzes. 

Is de Kia Niro wat voor jou?

Tijdens de testrit hebben we kunnen vaststellen dat de Niro een uitstekende gezinsauto is. De auto is ruimtelijk in zowel been- als bagageruimte en is daarnaast ook nog eens heel comfortabel. De auto is stil en biedt veel rijcomfort door zijn vering en stuurgedrag. 

De Niro is standaard rijk uitgerust, wat uitbreidbaar is met verschillende upgradepakketten. De auto biedt daarnaast slimme en innovatieve manieren om het menu te gebruiken. Tevens is het maandelijkse leasebedrag relatief betaalbaar, zeker wanneer je bedenkt hoeveel de Niro je ervoor teruggeeft. 

Bron afbeeldingen interieur: Noël van Bilsen