Elektrisch rijden: Actieradius

Shane JebbinkShane Jebbink23 augustus 2022 om 14:52

Elke dag 80 kilometer op en neer naar je werk. Ieder weekend op bezoek bij je oma. Korte tripjes naar de plaatselijke badmintonvereniging. De kinderen afzetten en ophalen een straat voor hun school, omdat ze niet willen dat ze gezien worden met je.

Iedereen gebruikt zijn of haar auto anders. Een decennium of twee geleden moest je rekening houden met zaken als het verbruik en de ruimte in je auto. Sinds de opkomst van elektrisch rijden is daar een belangrijke specificatie bijgekomen: de actieradius.

tesla-model-y

Wil jij een elektrische auto leasen? Zoek dan hier voor de beste elektrische private lease deals.

Actieradius/bereik/range

Hoe ver een elektrische auto op een volle acculading komt noemt men de actieradius. Je kan deze term ook tegenkomen als ‘bereik’ of ‘range’. De actieradius wordt bepaald door naar de capaciteit van het accupakket en het verbruik van de auto te kijken. De actieradius van de gemiddelde auto blijft groeien door de ontwikkeling die elektrische auto’s doormaken. 

Accupakket

Elke elektrische auto beschikt over een accupakket. Zoals we eerder in ons artikel over kilowattuur besproken zit in het accupakket een accucapaciteit die wordt uitgedrukt in kWh. Dit is de hoeveelheid energie die er in de accu zit. Hoe groter het accupakket, hoe meer energie er in de auto zit en hoe groter de actieradius van de auto dus is. Elektrische auto’s beschikken over een gemiddelde accucapaciteit van 64,2 kWh. 

Verbruik 

De andere factor om de actieradius te bepalen is het verbruik van de elektrische auto. Dit wordt zoals we ook eerder besproken in ons artikel over kilowattuur uitgedrukt als de hoeveelheid kWh om 100 kilometer te rijden. Ook is het mogelijk om het te duiden als aantal wattuur (Wh) per kilometer. Het verbruik is goed te beïnvloeden door je rijstijl aan te passen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld door te remmen door je gaspedaal eerder los te laten, je bandenspanning te controleren en een constante snelheid aan te houden.

Daadwerkelijke actieradius

Wanneer je auto’s gaat bekijken en vergelijken zie je vaak een bepaald getal bij de actieradius staan. Dit is de actieradius die een fabrikant zelf geeft aan het model, maar dit is nagenoeg altijd te rooskleurig ingeschat. De Europese Unie heeft met de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) een test ontwikkeld die voor een realistischer beeld moet zorgen. Ook deze cijfers moeten echter vaak met een korrel zout genomen worden. Op websites als whattherange.com vind je voor elke elektrische auto de WLTP-actieradius en de ‘praktische’-actieradius (daadwerkelijke actieradius). 

Weersomstandigheden

De weersomstandigheden waarin je rijdt hebben een grote invloed op de actieradius. De ideale temperatuur waarop accu’s het meest efficiënt werken is rond de 21 graden. Wanneer het in de winter dus een stuk kouder is dan die temperatuur leveren auto’s een wezenlijk deel van het bereik in. Ook als het juist warmer is dan 21 graden gaat dat ten koste van het bereik, al is dit een stuk minder merkbaar. Daarnaast is het gebruik van airconditioning of verwarming als reactie op de weersomstandigheden van invloed op de actieradius.

Gemiddelde actieradius

Zoals eerder benoemd maken we een grote ontwikkeling mee in het landschap van elektrisch rijden. Elektrische auto’s krijgen een steeds grotere actieradius. Dit komt omdat er steeds meer manieren gevonden worden om grotere accupakketten in de auto’s kwijt te kunnen. Daarnaast worden er steeds efficiëntere motoren gecreëerd.  

De gemiddelde actieradius van elektrische auto’s ligt tegenwoordig op 332 kilometer. De grootste actieradius is die van de Mercedes EQS 450+, die met een lading 640 kilometer ver komt. Daarmee rijd je zonder problemen van Amsterdam naar het midden van Frankrijk. Met de Smart ForTwo kom je een stuk minder ver; na 100 kilometer heeft de tweezitter een nieuwe lading nodig. 

Hieronder de actieradius van vijf populaire elektrische private lease-auto’s

  • Dacia Spring: 155 kilometer
  • Fiat 500e: 135 kilometer
  • Peugeot e-208: 285 kilometer
  • Opel Corsa-e: 285 kilometer
  • Citroën ë-C4: 265 kilometer

Accudegradatie

Het is belangrijk in het achterhoofd te houden dat accu’s na verloop van tijd en gebruik degraderen. Dat wil zeggen dat de accu minder energie kan opslaan dan toen de accu nog nieuw was. De hoeveelheid energie in procenten die nog van de originele capaciteit over is wordt de State of Health (SOH) van de accu genoemd. Ook dit aspect van accu’s is onderhevig aan ontwikkeling en zal dus in de toekomst beter zijn dan dat het nu is. 

Range anxiety

De potentiële stress die komt kijken bij het wel of niet bereiken van je einddoel met je huidige lading noemt men ‘range anxiety’. Voor veel consumenten was en is dit nog steeds een van de grootste redenen om niet over te stappen naar elektrisch rijden. De steeds groter wordende actieradius van elektrische auto’s zorgt ervoor dat dit probleem naar de achtergrond verdwijnt.

Welke actieradius past bij mijn situatie?

Het is makkelijk om een auto met een zo groot mogelijke actieradius te kiezen, zodat je zo min mogelijk in de problemen komt. Vaak is dit echter helemaal niet nodig. Daarnaast is het ook nog een stuk prijziger. Voor veel mensen is een goedkopere auto met een kleinere accu voldoende om hun normale rijpatroon te behouden. 

laadkabel-in-auto

Wanneer je de auto bijvoorbeeld uitsluitend voor woon-werkverkeer gebruikt en je werk niet heel ver van je woning is, kan je met bijna elke moderne elektrische auto wel op en neer rijden. Vervolgens kun je de auto ‘s nachts weer thuis opladen, zodat je zonder enige vorm van ‘range anxiety’ elke dag naar je werk kan gaan. Als je wel vaker langere ritten maakt kan het lonen om voor een auto te kiezen die een grotere actieradius heeft. De belangrijkste vraag die je jezelf dus moet stellen is: Welke actieradius past bij mijn situatie?