Elektrisch rijden: Kilowattuur (kWh)

Shane JebbinkShane Jebbink22 augustus 2022 om 17:01

Je hebt talloze plussen en minnen bij elkaar opgeteld en bent eruit dat je wil overstappen op elektrisch rijden. Dat is stap 1. Nu moet je nog bepalen welke elektrische auto het dan moet worden. Daarbij zijn andere factoren bepalend als dat je gewend bent.

laadkabel

Waar je eerst keek hoeveel kilometer je reed op 1 liter benzine of diesel of hoeveel liter je nodig hebt om 100 kilometer te rijden, wordt het verbruik van een elektrische auto gemeten in hoeveel kilowattuur (kWh) het kost om 100 kilometer verder te komen. Maar wat is een kilowattuur? En hoe wordt dit bepaald? In dit artikel lees je alles over de kilowattuur en de relatie met elektrische auto’s.

Wil jij een elektrische auto leasen? Zoek dan hier voor de beste elektrische private lease deals.

Verschil tussen kWh/kW

De kilowattuur (vanaf nu kWh) is de eenheid waarmee elektrische energie wordt uitgedrukt. Het is een vaste meeteenheid waarmee je aan kan geven hoeveel energie er past in bijvoorbeeld een accu. De kWh moet niet verward worden met kiloWatt (vanaf nu kW). De eenheid kW wordt gebruikt om vermogen aan te geven. 

Dit wordt berekend door het voltage met het Amperage te vermenigvuldigen, waarmee je het totale aantal Watt krijgt. Wanneer je dit deelt door 1000 krijg je het aantal kW. De eenheid kW zal je vast bekend voorkomen; het wordt namelijk al sinds jaar en dag gebruikt om het vermogen van auto’s aan te geven. Vaak wordt het kW samen genoemd met het aantal pk’s. 

Accupakket

Over hoeveel kWh een elektrische auto beschikt wordt bepaald door het accupakket. In het accupakket zit een accucapaciteit die wordt uitgedrukt in kWh. Elektrische auto’s beschikken over een gemiddelde accucapaciteit van 64,2 kWh. Hoeveel kWh een elektrische auto aan boord heeft loopt enorm uiteen; zo heeft de Smart ForTwo een accupakket van 16,7 kWh, terwijl de Tesla Model Y een accupakket van 75 kWh heeft.

Verbruik elektrische auto’s 

Normaal gesproken wordt het verbruik van een elektrische auto aangeduid als de hoeveelheid kWh om 100 kilometer te rijden. Dit kan echter ook per kilometer aangegeven worden. In dit geval wordt het getoond als de hoeveelheid wattuur (Wh) per kilometer. Het verbruik van elektrische auto’s kan net zoals bij auto’s met een verbrandingsmotor erg verschillen per model. 

Het verbruik ligt mede aan hoe efficiënt het systeem is. Ook de carrosserievorm, banden, gewicht, vermogen van de motor, en het rijgedrag van de bestuurder hebben invloed op het verbruik van een elektrische auto.

De belangrijkste pijler in het verbruik is het vermogen van de motor; een kleine stadsauto zal een stuk minder kWh verbruiken dan een sportauto of een grote SUV. Om je hier een inzicht in te geven tonen we enkele voorbeelden van het verbruik van populaire elektrische auto’s

Er is duidelijk te zien dat een stadsauto als de Fiat 500e een stuk minder Wh per kilometer verbruikt dan een SUV als de Volvo XC40 of een sportwagen als de Porsche Taycan Turbo. Opvallend is dat een SUV als de Hyundai Kona Electric en een sedan als de Tesla Model 3 nog minder dan de Fiat 500e verbruiken. Dit toont aan dat andere aspecten zoals de efficiëntie van het systeem ook belangrijk zijn bij het verbruik van elektrische auto’s.  

Omrekening benzinegebruik

Bij de specificaties van elektrische auto’s zie je vaak ondanks het bovenstaande verhaal toch het verbruik in liter per 100 kilometer staan. Hoe zit dat dan? Omdat het aantal kWh/100km voor veel mensen nog relatief nieuw is wordt het vrijwel standaard ook omgerekend naar liter/100km. 

Dit gebeurt als volgt. Een liter benzine is technisch gezien ook een energieopslag, en wordt berekend als 8,9 kWh. Wanneer een auto bijvoorbeeld 18 kWh/100km rijdt, betekent dat omgerekend dat die auto ongeveer 2 liter/100km (18/8,9) rijdt. Deze berekeningen tonen doorgaans aan dat elektrische auto’s een stuk zuiniger rijden dan auto’s met een verbrandingsmotor. 

Jaarlijks verbruik en prijsvoorbeeld

Aardig om te zien hoeveel auto’s per kilometer verbruiken natuurlijk, maar hoe zit dit nou op jaarbasis? En hoe zit het dan met de kosten? We gaan voor het rekenvoorbeeld weer uit van een auto die 18 kWh/100km rijdt en 10.000 jaarlijkse kilometers. In dit geval verbruikt de auto 1800 kWh per jaar (18 keer (10.000/100)).  

Door de constant wisselende stroomprijzen is het moeilijk om een duidelijk en tijdvast prijsvoorbeeld te geven van de energiekosten van een elektrische auto. Op het moment van schrijven is de gemiddelde prijs voor een kWh stroom zo’n €0,67. Bij de auto uit het voorbeeld zou je dan jaarlijks €1.206 (1800 keer 0,67) aan energiekosten kwijt zijn. Dat geldt als je de auto thuis zou opladen en de prijs hetzelfde blijft. Het kostenplaatje zou veranderen als je de auto wel eens aan een openbare (snel)lader legt. 

geld-in-hand

Zuinig rijden 

Zoals eerder aangegeven is ook het rijgedrag van de bestuurder belangrijk in het verbruik van een elektrische auto. Zo kan het veel stroom schelen wanneer je zoveel mogelijk remt door het gaspedaal eerder los te laten in plaats van het rempedaal in te drukken.

Bovendien gaat een deel van de energie die vrijkomt tijdens het gas loslaten terug de accu in. Dit wordt regeneratief remmen genoemd. Het rijden op de juiste bandenspanning is nog een belangrijk aspect om zo zuinig mogelijk te rijden. Tot slot bespaar je veel stroom door een constante snelheid te rijden door middel van bijvoorbeeld cruise control.