Elektrisch rijden: Laadpalen

Shane JebbinkShane Jebbink17 augustus 2022 om 15:53

Volgens het klimaatakkoord moet Nederland in 2050 vrijwel uitstootvrij zijn. Een van de wapens van de overheid richting dat doel is de collectieve overstap op elektrisch rijden. Om dit ideaal te realiseren zullen er buiten veel elektrische auto’s ook manieren gefaciliteerd moeten worden om deze EV’s (Electric Vehicles) op te laden.

laadpaal-straat

Wil jij een elektrische auto leasen? Zoek dan hier voor de beste elektrische private lease deals.

Ondanks dat Nederland al een van de beste laadinfrastructuren van Europa heeft is de ontwikkeling die doorgemaakt moet worden nog lang niet afgerond. Op dit moment staan er in Nederland bijna 100.000 publieke (snel)laadpunten, maar de overheid wil dit explosief zien groeien tot 1,7 miljoen laadpunten in 2030. 

Maar hoe werkt dat laden dan? Wat heb je daarvoor nodig? Wat is voor mij de meest voordelige manier van laden? Na het lezen van dit artikel zijn al deze vragen beantwoord. Zo kan je je langzaam maar zeker voorbereiden op de onvermijdelijke toekomst van het autorijden.

Een laadpaal bij je thuisadres

Een van de opties om je elektrische auto op te laden is om het thuis te doen. Deze optie levert het meeste gebruiksgemak. Met een laadpaal bij je thuisadres kan je je elektrische auto aan de lader leggen wanneer je terugkomt van je werk om vervolgens de volgende ochtend volledig opgeladen weer op pad te gaan. Ook ben je er altijd zeker van dat je laadpaal vrij is.

Een extra voordeel is dat je bij een laadpaal thuis altijd hetzelfde bedrag betaalt, namelijk het bedrag dat in het contract met jouw energieleverancier staat. Dit geeft rust en zekerheid. Wanneer je zonnepanelen hebt kan je de kosten van het opladen nog verder verminderen en weet je zeker dat je groene stroom gebruikt voor je elektrische auto.  

Eigen terrein

Wanneer je over eigen terrein beschikt waar je de auto kan neerzetten is het mogelijk om een laadpaal bij je thuis te laten installeren. De kosten hiervan lopen erg uiteen. Dit is mede afhankelijk van wat voor soort laadpaal je kiest. Een van de keuzes is tussen een 1-fase aansluiting en een 3-fasen aansluiting. Het verschil is dat je met een 3-fasen aansluiting 3 keer zo snel kan laden omdat je over 3 draden beschikt in plaats van 1. 

Of dit mogelijk is hangt af van hoe jouw huis is aangesloten op het stroomnet. In de praktijk betekent dat vaak dat een 3-fasen aansluiting bij oudere huizen moeilijker te installeren is. In dit geval zal de netbeheerder je aansluiting moeten verzwaren en het bedrijf dat je laadpaal installeert je meterkast moeten opwaarderen.

Het is dus verstandig om jouw situatie te analyseren voordat je een keuze maakt welke laadpaal je wilt laten installeren. Dit hangt af van de laadsnelheid die jouw elektrische auto aankan en hoe groot de accu van de auto is die je wil opladen. Met een 1-fase aansluiting laad je 3,7 kW per uur, een 3-fasen aansluiting is goed voor 11 kW per uur. In uitzonderlijke gevallen is ook 22 kW per uur mogelijk, maar de kosten hiervoor zijn over het algemeen niet in verhouding met het voordeel.

Een rekenvoorbeeld om het verhaal te verduidelijken: Wanneer we uitgaan van een accucapaciteit van 64,2 kWh (het gemiddelde genomen over alle elektrische auto’s) kost het met een 1-fase aansluiting 17 uur en 21 minuten (64,2 gedeeld door 3,7) om de auto volledig op te laden. Met een 3-fasen aansluiting zou dit 5 uur en 50 minuten (64,2 gedeeld door 11) duren. 

In het stopcontact

Als je geen laadpaal wilt kopen of daar geen ruimte voor hebt bij je huis kan je ook kiezen om je elektrische auto op te laden via een normaal stopcontact. Uit een stopcontact haal je hetzelfde maximale laadvermogen als met een 1-fase aansluiting (3,7 kW). Het is af te raden om je elektrische auto zomaar op een stopcontact aansluiten.

Aanbevolen is om een aparte en afgezekerde groep in de meterkast te gebruiken. Ook moet je een geschikte 230v-laadkabel gebruiken en kan je geen verlengsnoeren gebruiken. De laadkabel moet een laadbeveiliger hebben. Deze communiceert met de auto wanneer de accu vol is. Daarnaast leveren ze beveiliging. 

Elektrische auto’s worden doorgaans standaard geleverd met een geschikte kabel voor het stopcontact. Deze meegeleverde kabels hebben meestal een maximaal laadvermogen van 2,3 kW. Wil je 3,7 kW halen zul je een aparte laadkabel moeten kopen waar je de laadbeveiliger kan instellen. 

Aan de straat

Wanneer je geen eigen terrein hebt waar je een laadpaal kan laten installeren is er nog een mogelijkheid. Je kan namelijk bij het digitale loket van je gemeente een (publieke) laadpaal aanvragen die dicht bij je thuisadres komt te staan. Bij dit loket kan je ook meer informatie aanvragen over de voorwaarden en mogelijkheden. 

Openbare laadpalen 

Een andere optie is het opladen van je auto bij een (semi-)publieke laadpaal. Omdat Nederland een van de koplopers is op het gebied van laadpaaldichtheid is een publieke laadpaal bij jou in de buurt meestal niet ver weg. Deze laadpalen staan bijvoorbeeld bij het lokale benzinestation, parkeergarage of het winkelcentrum. 

Op oplaadpunten.nl vind je alle laadpalen in Nederland, waaronder de laadpalen bij jou in de buurt. Ook zie je of de laadpalen beschikbaar of bezet zijn, met hoeveel kW de laadpalen laden, hoeveel je betaalt per kWh en wat de aanbieder/operator van de laadpalen zijn. Van plan een langere rit te maken? Met de routeplanner van de ANWB kan je nagaan waar er laadpalen te vinden zijn op je route. 

Snelladen 

Buiten de normale openbare laadpalen kan je je auto ook opladen bij een snellader. Deze zijn vaak te vinden aan de snelweg. Met een snellader kan je je auto in een rap tempo opladen. Doorgaans is je accu binnen 30 tot 40 minuten voor 80 procent opgeladen. Boven de 80 procent gaat het laden een stuk langzamer, waardoor het niet rendabel is om je auto boven de 80 procent aan een snellader te laden. 

Snelladen is een stuk duurder dan gewoon laden, waardoor het aan te raden is om hier alleen gebruik van te maken wanneer het niet anders kan. Ook moet je rekening houden met de stekker. Deze kan namelijk per auto en oplaadpunt verschillen. Daarnaast is het belangrijk om te weten of je auto überhaupt geschikt is voor snelladen. 

Laadpas

Bij openbare laadpalen heb je vaak een laadpas nodig. Door deze laadpas kan er bij de laadpaal bepaald worden wie je bent. Op deze manier weet de operator van de laadpaal waar de rekening van het laden naar toe moet. Deze laadpassen zijn bij verschillende partijen te verkrijgen. 

Het is slim te bekijken wel voorwaarden van welke aanbieder bij jou passen, aangezien deze wezenlijk kunnen verschillen. Zo betaal je bij de ene aanbieder een fors starttarief, terwijl bij de ander het bedrag per kWh weer hoger ligt. Ook kan je vaak kiezen voor een abonnement of een gratis pas zonder abonnement. Hoe vaak je gebruik gaat maken van publieke laadpalen is hierin belangrijk om mee te nemen. 

Conclusie

Er zijn tal van manieren om je elektrische auto op te laden. Welke manier voor jou zowel praktisch als financieel gezien handig is, ligt aan je situatie. Wanneer je een kleinere elektrische auto gebruikt om 60 kilometer per dag te forenzen kan het aantrekkelijk zijn om je auto via een normaal stopcontact te laden. 

Zorg er ook in dit geval wel voor dat je een laadpas hebt, in het geval dat je onderweg toch gebruik moet maken van een openbare laadpaal. Als je vaak langere ritten maakt kan je beter kiezen voor een eigen laadpaal of een publieke laadpaal. Wel staat het vast dat je snellaadpalen omdat ze relatief duur zijn het beste kan zien als noodoplossingen wanneer je accu bijna leeg is.