De voor- en nadelen van elektrisch rijden

Shane JebbinkShane Jebbink16 augustus 2022 om 16:50

De verkoop- en leasecijfers van elektrische auto’s groeien explosief en de laadpalen schieten uit de grond als paddenstoelen. Elektrisch rijden is de toekomst, dat hoor je vast wel eens vaker. Het is zelfs schriftelijk vastgelegd: in het Klimaatakkoord is afgesproken dat alle nieuwe auto’s die vanaf 2030 verkocht worden volledig elektrisch moeten zijn.

elektrische-stekker

Wil jij een elektrische auto leasen? Zoek dan hier voor de beste elektrische private lease deals.

Dit beoogde doel zorgt voor een enorme ontwikkeling in de automarkt, maar ook in het straatbeeld. Om de grote vraag voor stroom aan te kunnen moet het elektriciteitsnetwerk op de schop en moeten er fors meer laadpalen bijkomen. Ook zullen benzine- en dieselauto’s en daarmee alle bijkomstigheden zoals tankstations uiteindelijk uit het straatbeeld verdwijnen. 

Dat elektrisch rijden dus enorm veel innovaties en veranderingen oproept staat buiten kijf. Dit betekent ook dat er aanpassingen verwacht worden in het gedrag van de consument. Deze verandering levert voorstanders op, maar ook veel tegenstanders. En dat is logisch: elektrisch rijden heeft naast voordelen ook wezenlijke nadelen. In dit artikel belichten we beide kanten van het verhaal en benoemen we de voor- en nadelen die elektrisch rijden met zich meebrengt. 

Voordeel: beter voor het milieu

Het grootste argument voor elektrisch rijden en de reden waarom de overheid het aanspoort is dat het beter is voor het milieu. Het eerder genoemde Klimaatakkoord heeft als doel om de CO2-uitstoot in 2030 met 49 procent te verminderen vergeleken met 1990. In 2050 moet de uitstoot van broeikasgassen met 95 procent afgenomen zijn.

Sceptici zullen beweren dat elektrische auto’s helemaal niet zo goed zijn voor het milieu als soms geschetst wordt en hierin hebben ze een valide punt. Uit cijfers van de International Council on Clean Transportation (ICCT) kost het produceren van één kWh aan accucapaciteit 56 tot 494 kilogram aan CO2. Wanneer we uitgaan van een accucapaciteit van 64,2 kWh (het gemiddelde genomen over alle elektrische auto’s) kost het dus 3.595,2 tot 31.714,8 kilo CO2 om een gemiddelde elektrische auto te produceren. Zonder uitstoot is de productie van een elektrische auto dus zeker niet.

Een elektrische auto wordt schoner vanaf het moment dat hij wordt gebruikt. Afhankelijk van de manier waarop de gebruikte stroom wordt opgewekt, is hij aanzienlijk of zelfs heel veel schoner. Is het groene stroom (waterkracht, wind of zon) of kernenergie dan is de uitstoot zelfs nul. Komt de stroom uit gas, kolen of biomassacentrales, dan is het nog steeds schoner. 

Daar komt bij dat een elektrische auto zelf niets uitstoot; de uitstoot vindt plaats bij de centrale en bijvoorbeeld niet in het centrum van een stad of midden in een woonwijk. De vervuiling die nog wel eens vergeten wordt is het fijnstof dat van de banden komt. Dat is bij een elektrische auto vaak wat meer door een hoger gewicht.

Voordeel: goedkopere brandstof 

Een ander groot voordeel van elektrisch rijden is dat het beter kan zijn voor je portemonnee. Dit effect wordt alleen maar vergroot door de hoge benzineprijzen en de onzekerheid of deze ooit weer gaan dalen. Om dit voordeel te zien zul je echter als consument wel aan de langere termijn moeten denken. In aanschafwaarde/leasebedrag zijn elektrische auto’s namelijk duurder dan benzine-auto’s.  

Ook belangrijk is waar je de accu’s oplaadt. Thuis is dat het goedkoopst. Normale openbare laadpalen zijn wat duurder, maar de snellaadpunten langs de snelweg zijn zo duur, dat het ineens veel minder voordelig is om op stroom te rijden. Wanneer je het opladen combineert met zonnepanelen bij je thuis, ben je helemaal goedkoop uit, en weet je zeker dat je heel schoon rijdt.

Voordeel: fiscaal 

Omdat de overheid elektrisch rijden wil stimuleren hoeven consumenten die een elektrische auto rijden geen wegenbelasting (MRB, motorrijtuigenbelasting) te betalen. Dit kan enkele honderden euro’s per jaar schelen. Bij private lease wordt deze korting in het maandbedrag meegenomen. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat dit voordeel tot en met 2024 loopt. In 2025 moeten eigenaren van elektrische auto’s 25 procent van de gewoonlijke wegenbelasting betalen, waarna vanaf 2026 de volle mep moet worden afgetikt. 

Voordeel: subsidies

Naast fiscale voordelen kom je bij aanschaf/lease van een elektrische auto in aanmerking voor subsidies. Zie voor meer informatie hierover ons artikel: subsidies elektrische auto’s.  

Voordeel: onderhoud

Elektrische auto’s zijn veel minder ingewikkeld dan traditionele benzine- en dieselauto’s. De aandrijving bestaat uit veel minder (bewegende) onderdelen. Dit zorgt voor minder slijtage en eenvoudiger onderhoud, en dat is een stuk goedkoper. Het goedkopere onderhoud wordt meegenomen in de private lease-prijs. Door het hogere gewicht en de grotere kracht van de motor slijten de banden wel sneller.

Voordeel: krachtig

Een elektrische motor heeft altijd direct maximaal koppel. Dat betekent dat alle kracht altijd aanwezig is en niet langzaam opgebouwd hoeft te worden (toeren). Een elektrische auto voelt daardoor lekker snel aan. In sommige gevallen kan deze extra kracht voor extra veiligheid zorgen, bijvoorbeeld bij het invoegen of inhalen op de snelweg.

Voordeel: rijden met comfort

Elektrische auto’s bieden om een aantal redenen extra comfort. Ten eerst heeft een elektrische motor geen versnellingen. Je hoeft dus niet te schakelen en het opbouwen van snelheid gaat heel vloeiend. Een ander comfort-verhogend aspect is dat de elektrische techniek veel minder ruimte in beslag neemt. 

Hierdoor blijft er vooral meer plaats voor de inzittenden over. Een elektrische auto van hetzelfde formaat als een niet-elektrische auto is dus altijd ruimer. Dit geldt echter wel alleen voor auto’s die speciaal als elektrische auto ontwikkeld zijn. 

Voordeel/nadeel: elektrische auto’s zijn stil 

Dat elektrische auto’s stil zijn kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. Het kan als prettig worden ervaren dat de auto’s veel minder geluid maken. Zo heb je tijdens het rijden minder last van geluiden en kun je beter gesprekken voeren of muziek luisteren. Mensen die het geluid van een benzinemotor echter mooi vinden zullen dit aspect van elektrische auto’s vervelend vinden. 

Ook kan het gebrek aan geluid als gevaarlijk worden gezien voor voetgangers en fietsers, aangezien zij elektrische auto’s niet aan horen komen. Dit wordt echter weer teniet gedaan door een regel van de EU die stamt uit 2019 dat alle nieuwe elektrische auto’s kunstmatig geluid moeten produceren onder de 20 kilometer per uur.

Nadeel: een hogere aanschaf-/leaseprijs

Zoals eerder benoemd zijn elektrische auto’s duurder dan traditionele benzine- of dieselauto’s. Dit geldt zowel voor het privé kopen als voor lease; bij laatstgenoemde wordt de meerprijs verwerkt in de maandprijs. Hierbij moet wel vermeld worden dat de overheid subsidies uitdeelt aan kopers/leasers van elektrische auto’s.

Ook moet meegenomen worden dat de brandstof voor een EV een stuk goedkoper is dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Hierdoor kan een elektrische auto op langere termijn voordeliger worden. Of dit het geval is in jouw situatie hangt af van hoeveel kilometers je gaat rijden en hoe lang je met de auto gaat doen. 

Nadeel: actieradius-stress

Iets waar je in een traditionele auto geen zorgen over hoeft te maken is of je op je eindbestemming gaat komen. Mocht je brandstofniveau niet toereikend zijn voor de trip kun je zonder een centje pijn stoppen bij het dichtstbijzijnde tankstation en ben je tien minuten later weer onderweg.

Bij een elektrische auto ligt dit anders. Wanneer het stroomniveau laag wordt kun je met een groot probleem komen te zitten, aangezien laadpunten niet zo talrijk zijn als tankstations in Nederland. Daarbij komt dat de actieradius altijd lager is dan is opgegeven en sterk afhankelijk is van zaken zoals bijvoorbeeld snelheid en het weer. 

Nadeel: opladen is tijdrovend

Een beetje het verlengde van het vorige nadeel: opladen is tijdrovend. Waar regulier tanken snel gedaan is, duurt opladen langer. Dit verschilt of je het aan een snellader langs de snelweg doet (wat wel een stuk duurder is) of bijvoorbeeld bij je thuis. Nuance hierop is dat dit geen probleem hoeft te vormen wanneer je het goed plant. Zo kun je bijvoorbeeld je auto altijd thuis of bij je werk laden, zodat je dit probleem niet ondervindt. Als je het goed plant, ben je op deze manier zelfs minder of geen tijd meer kwijt.

Nadeel: minder aanbod

Omdat elektrische auto’s zo in opkomst zijn is het aanbod nog niet op hetzelfde niveau als traditionele auto’s. Dit maakt de keuze beperkt. Het aanbod van elektrische auto’s wordt echter steeds groter, zeker omdat automerken aan strenge Europese wetgevingen moeten voldoen. Dit probleem zal op termijn dus verdwijnen.

Conclusie

Een elektrische auto brengt een hoop voordelen met zich mee, maar er zijn ook nadelen aan verbonden. Of een elektrische auto bij jou past hangt dan ook af van je situatie. Hoeveel kilometer ga je rijden met de auto? Waar kun je de auto opladen? En ook: wat is je budget?