Mobiliteitsbudget

Shane JebbinkShane Jebbink10 augustus 2022 om 10:25

Een leaseauto van de zaak is een bekend fenomeen in Nederland, maar een mobiliteitsbudget klinkt minder bekend in de gemiddelde oren. Dit relatief nieuwe begrip wint steeds meer aan populariteit in ons land en verdient dus een officiële introductie. In dit artikel lees je wat een mobiliteitsbudget inhoudt, welke voorwaarden eraan kleven, wat het fiscaal betekent en voor een belangrijke voordelen het oplevert.

familie-auto

Na deze tekst kun jij jezelf met recht een expert op het gebied van het mobiliteitsbudget noemen. En of je dit nu op de eerstvolgende kringverjaardag vertelt aan je schoonvader of dat je er zelf mee te maken krijgt via je werkgever: op de hoogte zijn is altijd handig.

Wat is een mobiliteitsbudget? 

Het mobiliteitsbudget is een bedrag dat werkgevers aanbieden aan hun werknemers om hun werkverkeer mee te bekostigen. Dit gaat zowel om het reizen naar het werk en terug naar huis (ook wel de woon-werkkilometers), als om kilometers die worden gemaakt om naar klanten/relaties af te reizen. 

Het mobiliteitsbudget wordt vaak gezien als alternatief voor een zakelijke leaseauto en wordt door de werkgever bepaald. Ze baseren dit doorgaans de verwachte kosten die een werknemer voor zakelijk verkeer kwijt zou zijn. Het mobiliteitsbudget kan zowel maandelijks als jaarlijks worden uitgekeerd. 

Voorwaarden

De werknemer die het mobiliteitsbudget ontvangt mag zelf weten wat hij/zij met dit bedrag doet. Zo is het budget bijvoorbeeld in te zetten voor een ov-abonnement, een nieuwe elektrische fiets, het zakelijk gebruiken van je privéauto of een private leasecontract. 

Laatstgenoemde komt steeds vaker voor, wat de reden is dat we een artikel schrijven over dit onderwerp. Als je eventueel geld overhoudt mag je dit houden, maar mocht het budget niet genoeg zijn om de kosten die je maakt te dekken moet je het verschil zelf betalen.   

Mobiliteitsbudget fiscaal

Een werkgever kan ervoor kiezen om het mobiliteitsbudget netto of bruto uit te keren aan de werknemer. Wanneer een werkgever het bedrag bruto uitkeert moet er nog belasting vanaf worden getrokken. Dit gaat volgens de standaardvoorwaarden van loonbelasting. Wanneer een werkgever het budget netto uitkeert zijn deze kosten al verwerkt. 

De zakelijke en woon-werkkilometers die je maakt kun je voor de wettelijk vastgelegde €0,19 per kilometer declareren bij je werkgever. Wanneer je dit doet is het wel verplicht om voor zowel je zakelijke als je woon-werkkilometers een rittenregistratie bij te houden. De vergoeding die uit deze regeling komt rollen wordt afgetrokken van het belastbare bedrag.

Wanneer je geen fiscalist bent (en die kans is aannemelijk), kun je bij dit verhaal hetzelfde verwarde gevoel krijgen als dat je vroeger bij je wiskundeles kreeg. Een klein voorbeeld om duidelijkheid te verschaffen: Je rijdt elke maand 1200 woon-werkkilometers en gemiddeld per maand 500 zakelijke kilometers. In dit geval is het bedrag van €323 (1700 kilometer keer €0,19) belastingvrij. Wanneer je bijvoorbeeld €700 mobiliteitsbudget van je werkgever krijgt, is maar €377 (€700-€323) belastbaar. 

Voordelen mobiliteitsbudget 

Het mobiliteitsbudget levert enkele duidelijke voordelen op ten opzichte van andere opties zoals een zakelijke leaseauto. Het grootste voordeel is dat je zelf kan bepalen wat je met het bedrag doet. Zo kun je kiezen voor een fiets en een OV-abonnement, waarbij je het overige bedrag in je eigen zak steekt. 

Of je kiest juist voor een private lease contract voor die mooie nieuwe auto waar je altijd al in hebt willen rijden. Daarbij kun je rekening houden met je eigen portemonnee en met andere factoren (zoals het milieu) die voor jou een rol kunnen spelen. Zo kun je datgene kiezen wat het meest passend is voor jouw situatie en heb je grip op je maandelijkse kosten.

Een ander voordeel is dat je geen extra bijtelling hoeft te betalen als je al belasting betaalt over het mobiliteitsbudget. Dit kan fiscaal relatief veel geld schelen in vergelijking met zakelijke lease waarbij je wel bijtelling moet betalen voor privékilometers.